Test nové Kia Niro EV: Šedou myšku nečekejte, krásný design doplňují skvělé jízdní vlastnosti

Když vstoupila v roce 2019 na český trh Kia e-Niro, žádné velké překvapení se nekonalo. Již delší dobu se prodávaly její spalovací deriváty v podobě hybridu a plug-in hybridu a od elektrické verze je dělily pouze drobné designové odlišnosti. E-Niro jste tak mohli identifikovat pouze podle plné přední masky a modrých doplňků.

Citlivě zapadlo mezi již nabízené modely, ale její možná až příliš konzervativní vzhled příliš zvědavých pohledů nepřitáhl. Kia však měla v rukávu zcela jiné zbraně. Vůz byl postaven na téměř ideálním půdorysu s dostatkem vnitřního prostoru pro čtyřčlennou posádku. Do města nabízel sympatickou manévrovatelnost a na delších cestách na tuto třídu překvapivě prostorný kufr.

V roce 2021 prodělalo e-Niro mírný designový facelift, který se odehrál především v interiéru v podobě zcela nové palubní desky a úpravy zadních koncových světel. Výkon palubní nabíječky vzrostl na 11 kW. Vůz si nacházel pevné místo na trhu a byl oblíben pro svou nenáročnost, vnitřní prostor a příznivou spotřebu.

E-Niro dokonce dvakrát po sobě vyhrálo cenu J.D. Power v zákaznické spokojenosti jako elektromobil roku v rámci mainstreamového trhu. V českých končinách zase pravidelně sbíral ceny v soutěži ECO Energy Rally Bohemia.

Už žádná šedá myška

Píše se ale rok 2022 a Kia na evropský trh vstupuje s novinkou Kia Niro EV. Stejně jako první generace tohoto úspěšného crossoveru přijíždí opět ve verzi se spalovacím motorem jako hybrid, plug-in hybrid a čistě elektrický vůz. A jako by Kia vyslyšela to málo výtek svých zákazníků, představila designově zcela nový vůz, který odpovídá současnému futuristickému pojetí designu nových modelů.

O šedé myšce tak už nemůže být řeč a nové Niro EV kombinuje typickou tygří masku se světly ve tvaru křivky srdečního rytmu. Zadní světla mi sice připomínají starší modely Fordu Focus, ale jejich bumerangový styl působí moderněji. Jako designový bonus přidává automobilka příplatkový stylový zadní sloupek s aerodynamickou funkcí s možností odlišné barvy od karoserie.

Fantazii se tak meze nekladou. Osobně považuji nový design za povedený a již tak povedený elektromobil dostal i líbivý kabátek. Designem to však zdaleka nekončí. Kia si v novém modelu připravila několik překvapení a já začnu tím nejzajímavějším.

Původní model se potýkal s jednou nectností. Silnější verze (150 kW) měla problémy s přenosem kroutícího momentu na přední nápravu, a to především v režimu Sport. Zde se vám sice efektně přepnulo pozadí budíků do bojovné červené, ale udržet kola na silnici už vyžadovalo perfektní adhezní podmínky, a i tak bylo řízení značně nervózní.

Byla to tak první věc, kterou jsem si v novém Niru EV vyzkoušel. Změny režimů si nově volíte přímo na volantu, který kromě silnějšího věnce a nového loga pozměnil i jednotlivá tlačítka. Nový motor je sice papírově slabší než u první generace (ztráta 140 Nm kroutícího momentu), ale v reálném světě naprosto dostačující a ve všech režimech nabízí dostatek výkonu i přilnavosti (nechybí ani režim snow).

Kola tak ani v podmínkách nastupujícího podzimu neztrácela kontakt s vozovkou a volant netrpěl nervózním cukáním. Tohle je skvělá zpráva a jedna z velkých nevýhod staršího modelu je tak vyřešena.

Ovládání dominují displeje

Interiér je celý nový a zde Niro EV získává další cenné body. Palubní deska vypadá velmi podobně jako u modelu EV 6 a přináší tak modernější a také čistější design. Stejně jako v EV 6 zde najdete duální panel pro zábavní systém a klimatizaci. Ten lze nastavit, do jakého režimu se má vracet, a podle toho jedním stiskem spustit hudbu, nebo naopak klimatizaci. Je to moderní? Ano. Je to praktické? To už méně.

Displeje jednoduše přitahují řidičovu pozornost a tam, kde jste ve starší verzi jedním otočením změnili teplotu a druhým kolečkem zase sílu ventilace, nové Niro EV již požaduje přepínání na malém dotykovém displeji infotainmentu. Pokud si tak chcete například nastavit vnitřní okruh, musíte již odvrátit zrak od vozovky a hledat jeho piktogram na displeji.

Před řidičem je přes deset palců velký sdružený panel přístrojů a informačního systému. Ten by mohl být trochu více nakloněn k řidiči, ale rozlišení displejů je na velmi dobré úrovni a motiv přístrojů nabízí výběr z několika přednastavených možností.

Volič převodovky je umístěn prakticky na středové konzole, spolu s dalšími ovládacími prvky. Je to příjemné na používání a kromě větších ploch z lesklého plastu zde není co vytknout. Sedačky jsou příjemné, tak akorát tvrdé a celý interiér vyznává recyklované materiály. Nové Niro EV je zase o několik centimetrů větší, a to ve všech směrech.

Pohodlně se tak usadí čtyři dospělé osoby a kufr pojme přes 470 litrů nákladu. Novinkou letošního modelu je i přední kufr, takzvaný „frunk“. U elektromobilů věc vítaná, protože se do cca 20 litrového prostoru pod přední kapotou bezpečně vejdou nabíjecí kabely, které vám tak nepřekáží v zadním kufru. Nabíjení zůstává v přední masce a je vycentrováno na střed.

Rychlejší nabíjení by potěšilo

Co naopak zůstává stejné, je tedy kapacita akumulátoru a s tím související dojezd, který se mění v závislosti na podmínkách. Dle WLTP cyklu se tak maximální dojezd bude pohybovat na hranici 460 km. Já jsem se pohyboval po celodenním ježdění na průměru 17 kWh na 100 kilometrů, což by odpovídalo dojezdu na úrovni velmi solidních 380 km.

S nabíjením nás u nového modelu Kia nepřekvapila a zachovala na dnešní poměry již trochu nedostačující výkon 75 kW. Hodnotu nabíjecí křivky se mi získat nepodařilo, ale lze odhadovat, že bude podobná staršímu modelu. Rychlejší nabíjení si tak Kia nechává nejspíš jen pro větší model EV 6, což je škoda.

Auto nabízí dostatečný prostor pro celou rodinu, výtečný dojezd a praktičnost. Rychlejší nabíjení by tak bylo přínosem pro všechny, kdo často využívá veřejné stanice při delších přesunech doma nebo v zahraničí. Je to však jedna z mála věcí, které lze novému Niru EV vytknout.

Stejně jako jeho předchůdce nabízí akurátní velikost s dostatečně velkým kufrem, skvěle odladěný pohon předních kol, moderní design a podmanivý interiér. Pokud tak hledáte elektrický crossover – nové Niro EV ve vašem výběru nesmí chybět. Jen těžko budete na trhu hledat podobně moderní a současně úsporný elektromobil.

Za zapůjčení vozu děkuji Kia Auto Pavlů, kde mi novou Kia Niro EV poskytli na celý den jako náhradní vůz po dobu servisu.

Autor: Ondřej Miškovský

Foto: Ondřej Miškovský