Automobilka Škoda chce ve všech svých závodech vyrábět elektromobily nebo elektrokomponenty

Největší tuzemská automobilka vidí v elektromobilitě budoucnost. Plánuje, že do konce tohoto desetiletí bude ve všech třech českých závodech vyrábět elektromobily nebo elektrokomponenty. Do té doby ŠKODA AUTO počítá s tím, že zvýší podíl prodejů čistě bateriových elektromobilů v Evropě na 50 až 70 procent v závislosti na vývoji trhu. A chce rozšířit svou nabídku o nejméně tři další čistá auta do zásuvky, které budou cenově a velikostí pod úrovní současného modelu ENYAQ iV.

Pavel Baroch

16. 7. 2022

V květnu ŠKODA AUTO zahájila v Mladé Boleslavi výrobu bateriových systémů pro plně elektrické vozy na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Hlavní závod automobilky je tak jediným výrobním místem bateriových systémů pro platformu MEB v Evropě mimo území Německa. Na nově postavené výrobní lince může v budoucnu zhruba 250 zaměstnanců montovat více než 250 tisíc těchto systémů za rok. Vedle vozů ŠKODA budou tyto bateriové systémy použity i v dalších modelech koncernových značek Volkswagen, Audi a SEAT, postavených právě na platformě MEB.

„Dosáhli jsme tím dalšího cíle pro úspěšnou transformaci směrem k elektromobilitě,“ konstatoval při zahájení výroby Michal Oeljeklaus, člen představenstva ŠKODA AUTO za oblast výroby a logistiky. Do výrobní linky investovala firma 130 milionů eur, tedy asi 3,2 miliardy korun. „Náš cíl je jasný: do roku 2030 chceme ve všech třech českých závodech vyrábět elektrokomponenty nebo elektromobily,“ dodal Oeljeklaus.

Také podle Christiana Bleiela, vedoucího výroby komponentů ve ŠKODA AUTO se zahájení výroby bateriových systémů stalo zásadním krokem v přechodu od spalovacích motorů směrem k elektromobilitě. „Další pak učiníme na konci roku 2023, kdy rozběhneme druhou fázi rozšíření výroby a budeme schopni vyrábět ročně celkem více než 380 tisíc bateriových systémů,“ poznamenal Bleiel. ŠKODA AUTO vyrábí v Mladé Boleslavi navíc ještě další elektrokomponenty: již od podzimu 2019 zde vznikají vysokonapěťové trakční baterie, které se používají v modelech SUPERB iV, OCTAVIA iV a ve vozech s plug-in hybridním pohonem dalších koncernových značek.

Tisícovka aut do zásuvky

Ačkoli trh s novými osobními vozidly v Česku klesá, prodeje bateriových elektromobilů v prvních měsících letošního roku naopak rostou. Podle údajů Svazu dovozců automobilů zaregistrovaly úřady od ledna do konce dubna celkem 1035 osobních elektroaut. Je to o zhruba dvě stě vozů do zásuvky více než ve stejném období loňského roku.

I tak ale podíl elektromobilů na celkových prodejích zůstává pod hranicí dvou procent. Podle údajů Centra dopravního průzkumu, respektive webu Čistá doprava přitom v letošním prvním čtvrtletí každé desáté registrované auto v Evropské unii bateriovým elektromobilem. Podíl bateriových elektromobilů na trhu se tak oproti stejnému období loňského roku téměř zdvojnásobil – nyní tvoří právě oněch deset procent.

Nejúspěšnější elektromobilní značkou v Česku je za první třetinu roku stále značka Škoda, přestože po určitou dobu model Enyaq nemohla vyrábět. Zákazníci si letos zatím převzali 360 čistě elektrických vozů. Za škodovkou následuje s 88 automobily Volkswagen, za nímž je jenom těsně Hyundai s pětaosmdesáti kusy. Daří se také Mercedesu, který si na své konto připsal 77 registrací.

Český trh s elektromobily by mohly více rozhýbat státní zakázky. Ministerstvo financí jako centrální zadavatel vypsalo v květnu dvě zakázky na nákup až 711 elektromobilů za stovky milionů korun. Podle serveru Zdopravy.cz jde o dvě zatím největší zakázky státu na nákup aut s elektrickým pohonem. Stát se k nákupu elektromobilů zavázal v Národním akčním plánu čisté mobility.

A ministerstvo životního prostředí nyní zase oznámilo, že podpoří ekologickou dopravu rekordními 600 miliony korun z Národního plánu obnovy do konce roku 2023. Jde o dotace až 300 tisíc korun na osobní elektromobil nebo až 500 tisíc na nákladní elektromobil do 3,5 tuny či osobní vodíkové vozidlo. Peníze jsou určené pro obce, úřady, školy, veřejnoprávní instituce nebo neziskové organizace. Zatím jezdí s podporou ministerstva 606 elektromobilů a 163 aut na CNG. Novými dotacemi se jejich počet zvýší minimálně o 1485 vozidel a k tomu 200 dobíjecích stanic.

„Je to revoluční dotace. Chceme zrychlovat v odklonu od závislosti na fosilních palivech, snížit jejich spotřebu i závislost na jejich dovozu, týká se to také proměny vozového parku. Podporujeme proto nákup elektromobilů v různých kategoriích a podporu osobních vodíkových vozidel. Při dnešních cenách benzínu a nafty je to i otázka nižších provozních nákladů. Díky naším dotacím budou brzy po českých silnicích jezdit stovky nových šetrných aut a ani tím naše úsilí neskončí, další dotace do čisté mobility pak plánujeme z Modernizačního fondu,“ řekla ministryně Anna Hubáčková (za KDU-ČSL).

Elektromobilní platforma

K dalšímu rozvoji e-mobility má pomoci rovněž Elektromobilní platforma, kterou v dubnu ve spolupráci s Českým vysokým učením technickým v Praze založili největší hráči na trhu: vedle ČVUT to jsou společnosti ČEZ, ŠKODA AUTO, PRE a E.ON. „Elektromobilita se turbulentně rozvíjí, ale pro správný rozvoj musí překonat řadu výzev. Proto cítíme, že je v řadě věcí potřeba spojit síly a společně pomáhat vytvořit prostředí pro její další rozvoj,“ řekl předseda řídícího výboru platformy Pavel Čmelík, který zastupuje ČEZ.

Zakládající členové deklarovali, že budou koordinovaně diskutovat a navrhovat řešení v oblasti elektromobility, jako je dostupnost elektromobilů pro širokou veřejnost i firmy, snadné a dostupné dobíjení, vytvoření podmínek pro výrobu, provoz a užívání elektromobilů a pokrok v oblasti vzdělávání, inovací, vědy a výzkumu. „Chceme aktivně uchopit příležitosti, které elektromobilita naší společnosti nabízí,“ konstatovala platforma.

Podle jejích zakládajících členů je elektromobilita velmi mladým a turbulentně se rozvíjejícím odvětvím. „Společně s vládou potřebujeme nastavit motivující eko-systém na podporu elektromobility pro firmy i občany s využitím daňových i dotačních nástrojů,“ řekl místopředseda řídícího výboru Michal Kadera ze ŠKODA AUTO. Platforma si sestavila „5 BODŮ PRO ELEKTROMOBILITU“, kterým se chce věnovat. Týkají se právě rozvoje dobíjecí infrastruktury, lepší dostupnosti vozů do zásuvky, podpory inovací a vzdělávání, přípravy potřebné legislativy a dalších dokumentů nebo se podílet na další národní i mezinárodní spolupráci.

Autor: Pavel Baroch

Foto: ŠKODA AUTO (výroba bateriových systémů)