Čína plánuje rychlý konec spalovacích motorů. A není v tom sama

Čínská vláda se snaží co nejrychleji přejít k obnovitelným zdrojům. V současné době připravuje strategický plán i na to, jak zcela zakázat spalovací motory a jezdit jen na elektřinu.

František Mašek

16. 10. 2017

Elektromobilita v Číně není jen prázdnou frází jako v mnohých jiných zemích světa. Není to jen taková pomalá současnost a spíš vize budoucnosti jako třeba u nás. V Číně začali elektromobily podporovat ve velkém. Dokonce v současné době již ministerstvo průmyslu a dopravy hledá komplexní řešení pro úplný zákaz spalovacích motorů v této zemi. Pokud půjde všechno stejně rychle jako dosud, bude to do deseti let.

Lídr v čistých zdrojích 

Čína je lídr ve znečištění světového ovzduší. Elektrárny, doly a automobily ročně vychrlí miliony tun jedovatých látek do ovzduší. Ovšem s tím, jak se tato asijská velmoc mění z levné výrobny na nejsilnějšího ekonomického hráče světa, si uvědomuje i svou zodpovědnost k životnímu prostředí a svým lidem. Především ve velkých městech, kde se za posledních několik let násobila automobilová doprava v řádech stovek procent, se nedalo dýchat. Ovzduší v Pekingu, Šanghaji, Nanjingu a dalších městech tisícinásobně překračovalo limity polétavého prachu, CO2, NOx a dalších jedovatých látek. 

Proto Čína přistoupila k razantním krokům. Ve velkém začala podporovat obnovitelné zdroje energie a dnes je již největším producentem elektrické energie ze solárních panelů na Zemi. Už v srpnu splnila plán, který si předsevzala na rok 2020. 

S nástupem zelené energie se snižuje závislost země na uhlí a ropě, což jsou suroviny, které Číně docházejí a jejich cena bude jen růst.

Drakonická doprava

Ovšem je zcela bezprecedentní, jak Čína postupuje v oblasti přechodu na čisté dopravní prostředky. Vládní nařízení předešly ještě nařízení jednotlivých měst, kde byly omezeny vjezdy automobilů do center – nejdříve podle čísel na značkách, pak podle pohonu. V některé dny byla například centra měst vyhrazena pouze pro elektromobily. V některých městech bylo zakázáno prodávat motocykly se spalovacím motorem.

Pak nastoupila čínská vláda a začala dotovat výrobu a koupi elektromobilů. Podporuje automobilky, které vyrábějí elektromobily, velmi štědrými dotacemi. Ty mají být použity na rozšíření výrobních kapacit pro tyto ekologické vozy. Jenže problém je v tom, že jde pouze o čínské firmy, takže zahraniční automobilky, byť zde mají své výrobní závody, nedostanou ani yuan.

Druhá podpora je při nákupu elektromobilů – od finanční pomoci přes snížení silničních daní až po to, že ve městech, jako je Peking, dostávají povolení pro provoz na silnicích přednostně. Je zde totiž takový přetlak na registraci vozidel, že docházejí značky a vláda prostě další nevydává. Tím reguluje počet aut ve městech.

Během roku pak nastoupí nové nařízení – automobilky, které prodávají elektromobily, dostanou na každé takové auto kredity. Čím víc kreditů, tím lépe, protože musí překročit určitou hranici. Pokud jí nedosáhnou, dostanou velké pokuty od vlády, nebo dokonce může dojít k zavření továrny či ke zrušení licence. Z výše uvedeného vyplývá, že domácí automobilky budou dvojnásob zvýhodněny, protože svoje nad-kredity mohou zahraničním firmám prodávat. Pro automobilky z celého světa se tak stává lákavý čínský trh noční můrou.

Kalifornie nechce zaostávat

Po vydání této informace z Číny si údajně pozval do své pracovny guvernér Kalifornie Jerry Brown zástupce kalifornského úřadu pro ekologii a zajímal se o to, proč tohle může udělat Čína, a Kalifornie ne? A vzhledem k tomu, že kalifornský guvernér je znám jako jeden z nejnesmiřitelnějších odpůrců znečištění, je podle agentury Bloomberg už nyní připravován stejný plán. Ten by výrazně pomohl při boji proti znečištění. Vždyť Kalifornie má za cíl snížit emise oxidu uhličitého o 80 % oproti úrovni z roku 1990, a to před rokem 2050.

Samozřejmě, že to se nelíbí Asociaci výrobců automobilů, která dostala za úkol snížit emise a zapracovat na inteligentním řízení dopravy, jež by mělo přinést velkou úsporu emisí už po roce 2025. Předseda asociace John Bozzella vyjádřil obavy, aby tento nový směr zcela nezrušil ten směr, na kterém už pracují stovky inženýrů ze všech amerických automobilek a přidružených firem.