Úspěch elektromobilů ve snižování emisí závisí na třech klíčových podmínkách

Rok 2034 bude dost možná posledním rokem, kdy si u své oblíbené značky pořídíte vůz, který bude spalovat fosilní paliva. Evropská komise totiž požaduje, aby se od roku 2035 přímé emise u nově prodaných osobních a lehkých užitkových vozů rovnaly nule. Nové obzory otevírá elektromobilita shrnul nedávno Automotiveworld.

Neznamená to však, že ze dne na den přestanou jezdit vozy s konvenčními motory. Návrh se týká pouze a jen prodeje nových vozů. Jedná se tak o velmi radikální plán, který má pomoci Evropě získat prvenství v dosažení klimatické neutrality v roce 2050. Současné technologie nabízejí pouze dva možné scénáře. Elektromobil s baterií nebo palivovým článkem.

Zelená energie

Pokud však chceme docílit výrazného snížení emisí, jsou emise z výfuku pouze jednou součástí. Velmi důležitá součást tak bude i výroba zelené energie a její skladování. Pokud totiž elektřina, která pohání váš elektromobil nepochází z obnovitelných zdrojů, nelze tak zcela využít potenciál elektromobilu k dekarbonizaci celé dopravy. A jak v tom mohou pomoci elektromobily?

V souvislosti se zapojováním obnovitelných zdrojů energie bude v energetice čím dál významnější vyvažování rozvodné sítě. Vzájemná spolupráce v rámci automobilového a energetického sektoru tak bude důležitější, než se může zdát. Zatímco elektromobily mohou hrát v budoucnosti důležitou roli při stabilizaci sítě, použité baterie zase můžou ve své druhé životní etapě velmi dobře sloužit ve stacionárních úložištích energie.

Elektromobil jako domácí úložiště?

Výroba obnovitelné energie je totiž ze své podstaty přerušovaná. Snaha poručit větru, dešti byla populárním komunistickým heslem, ale do této doby se vracet nechceme. A tak si současné technologie musí poradit s ukládáním energie v době, kdy je jí dostatek, a současně generovat v čase, kdy je po ní poptávka. Elektromobily jsou v podstatě bateriová úložiště na kolech. Taková baterie Jaguáru I-Pace o kapacitě 90 kWh dokáže napájet průměrnou britskou domácnost celý týden. V souvislosti s tím je samozřejmě potřeba zavádět chytré prvky do celé přenosové soustavy. Majitel elektromobilu musí mít možnost nakonfigurovat software tak, aby byla zajištěna jeho mobilita a současně jeho elektromobil mohl naplňovat roli stabilizačního prvku přenosové sítě. Takové pokusy zde byly již v minulosti u vozů s konektorem Chademo – např. Nissan Leaf. V současné době ale tato technologie V2G čeká na své znovuzrození a výrobci elektromobilů o ní přiliš často nemluví.

Druhý život pro baterie

Většina nových elektromobilů je dnes prodávána se zárukou 8 let nebo 160 tisíc kilometrů. Po skončení záruky by kapacita akumulátoru měla mít minimálně 70 procent. Jak ukazuje praxe, je to většinou výrazně lepší hodnota, ale výrobci musí hledat způsoby, jak co nejlépe prodloužit životnost baterie před její finální recyklací. Vzhledem ke stále rostoucímu počtu aplikací, kde se dají starší akumulátory využít, je pravděpodobné, že se to může promítnout i do nižší ceny elektromobilu, která je stále jedním z největších problémů při jejich rozvoji, obzvlášť v zemích východní Evropy. Společnost Off Grid ve Velké Británii vyrábí řešení pro mobilní skladování elektrické energie, které by mělo postupně nahradit konvenční dieselové generátory, a právě zde se starší baterie z elektromobilů mohou efektivně využívat a sloužit další roky. A není samozřejmě jediná.

Na konci svého života pak baterie poputují na recyklaci, která se stává čím dál atraktivnějším tématem. V souvislosti s tím jsou pak způsoby recyklace více efektivní a společnosti jako např. Battery Resourcers mají vlastní způsob výroby katody z recyklovaných materiálů, která je jednou z nejdražších součástí baterie.

Cílem je tak uzavřená cirkulace celého bateriového odvětví. Akumulátor, který již nebude použitelný ve voze, bude čekat další život v energetickém úložišti a až po další dekádě poputuje na recyklaci s využitím dalších zrecyklovaných materiálů. Celé prostředí je velmi inovativní a dynamické, lze tak počítat s tím, že díky moderním technologiím bude stále více efektivní a samozřejmě i ekologičtější.

Pokud tak chceme nadále více prosazovat zapojování obnovitelných zdrojů do energetiky, je akumulace energie nedílnou součástí celého procesu a starší baterie mohou k rozvoji výrazně pomoci. Současně s tím se otevírají zcela nové možnosti na inteligentní řízení sítí a větší propojení elektromobility a energetiky. V České republice ale máme ještě další překážku a tou je současná politická reprezentace, která zcela ignoruje nové trendy v energetice a akumulaci elektrické energie, to je však zcela jiné téma.

Autor: Ondřej Miškovský

FOTO: Unsplash