Pavel Baroch | 4. 7. 2021

Ambiciózní, ale reálný plán: Výroba vozidel ve Škodě Auto bude uhlíkově neutrální

Největší česká automobilka Škoda Auto přijala závazek, podle něhož veškerá energie použitá k výrobě vozidel a komponentů v tuzemských továrnách bude do konce desetiletí uhlíkově neutrální. „Náš plán je ještě o něco ambicióznější,“ uvedl na nedávné konferenci Moderní města a regiony – plné nové energie a připravené na změnu klimatu Jaromír Vorel, jednatel společnosti Ško-Energo, která pro automobilku zajišťuje veškeré energie a pro město Mladá Boleslav teplo.

Zatímco na konci osmdesátých let produkovala mladoboleslavská teplárna 653 mikrogramů popílku na metr krychlový, momentálně to je 5 mikrogramů. V případě síry jde o pokles ze 4 tisíc mikrogramů na 190 a u oxidu uhelnatého z 304 na 20 mikrogramů. Podle jednatele Ško-Energo Jaromíra Vorla takto razantní snížení znečišťujících látek vyšlo na několik miliard korun.

„Do budoucna zvládneme i ten oxid uhličitý. Bude nás to sice stát také velké peníze, ale bude to srovnatelné s tím, co jsme udělali už tenkrát,“ uvedl Vorel. Společnost Ško-Energo kompletně zajišťuje zásobování Škoda Auto elektrickou energií, teplem, průmyslovou, pitnou a chladicí vodou, stlačeným vzduchem a zemním plynem. Dále pak provádí čištění a odvádění odpadních a povrchových vod z celého areálu automobilky a zásobuje celkem 12 tisíc domácností, podniků a institucí ve městě Mladá Boleslav teplem a teplou vodou.

Už dnes ve své teplárně spaluje Ško-Energo směs uhlí a biomasy v poměru sedmdesát ke třiceti procentům. V následujících letech ovšem firma počítá, že bude používat výhradě obnovitelné palivo. „V našem případě je to odpadní dřevní štěpka,“ konstatoval Jaromír Vorel. Přechod na zelené palivo by podle něj měl být do roku 2026.

Jaromír Vorel, jednatel Ško Energo (s mikrofonem) během konference Moderní města a regiony
FOTO: ve spolupráci se Svazem moderní energetiky

Největší střešní fotovoltaika

Teplárnou to ovšem nekončí. Škoda Auto se v únoru domluvila se společností ČEZ na výstavbě největší střešní fotovoltaické elektrárny v České republice, což zapadá do plánu, aby energie na výrobu aut pocházely od druhé poloviny desetiletí kompletně z obnovitelných zdrojů.

„Jako automobilka působící po celém světě bereme svou klimatickou a environmentální odpovědnost velmi vážně a realizujeme v rámci naší strategie GreenFuture dlouhodobě účinná opatření. Například tak urychlujeme vývoj energeticky efektivních a bezemisních vozů a v rámci celé naší výroby vozů a komponentů přecházíme na bezuhlíkové zdroje energie. Mám velkou radost z toho, že jsme přitom získali na svou stranu silné a angažované partnery – Skupinu ČEZ a zejména našeho dlouholetého dodavatele energií, společnost Ško-Energo,“ řekl předseda představenstva Škoda Auto Thomas Schäfer.

Bezmála 6 tisíc panelů o výkonu zhruba 2,3 megawattů bude uvedena do provozu ještě letos. Každý rok by střešní instalace měla vyrobit více než 2,2 tisíce megawatthodin elektřiny. Dosavadní největší střešní fotovoltaické elektrárny v Česku přitom mají výkon kolem jednoho megawattu. Ve Škodě Auto se navíc použijí moduly nejnovější generace, které disponují více než dvojnásobnou kapacitou oproti běžným solárním panelům.

„ČEZ je největším výrobcem elektřiny z obnovitelných zdrojů v Česku a na jejich rozvoj se intenzivně zaměřujeme. Jsme také největším provozovatelem dobíjecích stanic pro elektromobily. Budoucnost energetiky je bezemisní, stejně jako je budoucnost dopravy elektrická,“ řekl generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.

Část ekologické elektřiny ve Škodě Auto už nyní pochází z fotovoltaické elektrárny. Na konci roku 2019 automobilka uvedla do provozu solární panely s výkonem 441 kilowattů na střechách Servisního centra v Kosmonosech. Projekt měla na starost společnost ČEZ ESCO, která je také vlastníkem majetkových podílů v energetické společnosti Ško-Energo, jejímž většinovým majitelem je právě Škoda Auto. ČEZ ESCO ponese odpovědnost rovněž za instalaci a provoz největší české střešní fotovoltaiky v areálu automobilky. „S touto fotovoltaickou elektrárnou pokryjeme čtvrtinu spotřeby elektřiny našeho Servisního a tréninkového centra v Kosmonosech, a to energií získanou klimaticky neutrálním způsobem. Sluneční energii je možno ukládat do baterií o výkonu 570 kilowatthodin, odkud je ji možné kdykoli odebírat, mimo jiné k nabíjení baterií vozů s elektrickým pohonem,“ sdělil Stanislav Pekař ze společnosti Škoda Auto.

Parkoviště zastřešené solárními panely v areálu Škoda Auto
FOTO: ve spolupráci s ČEZ

Větrný park Melč

Ško-Energo je partnerem i dalších energetických projektů, například větrného parku Melč u Opavy, kde by čtyři turbíny měly od roku 2023 dodávat více než 26 gigawatthodin elektřiny ročně. Společnost využije pro spolupráci na projektu systém, který se označuje anglickou zkratkou PPA, což je dlouhodobé partnerství s investorem. „Je to vyšší úroveň, než si jenom kupovat anonymně energii s průkazem původu,“ řekl jednatel Ško-Energo Jaromír Vorel, který ve spolupráci PPA vidí velkou budoucnost. Firma poskytuje rovněž další podpůrné služby, jako je například využívání vysloužilých autobaterií.

Podle Vorla se ukázalo jako výhoda, že se Ško-Energo na přechod na bezuhlíkovou energetiku začala připravovat už před lety. „Cítili jsme, že uhlí jednou skončí, připravovali jsme se na to, i když se nám někteří vysmívali,“ poznamenal Vorel. U vedení Škody Auto i mateřského Volkswagenu ovšem získaly podle Vorla ekologické plány pozitivní odezvu a podporu. „Řekli nám: čím dříve, tím lépe,“ dodal Vorel, podle něhož teď jiné automobilky a další podniky nemají jinou možnost, než se vydat stejnou cestou – aby se udržely ve svém byznysu.

Jaromír Vorel také kritizoval vládní přístup k evropskému Národnímu plánu obnovy, z něhož může Česko čerpat téměř 200 miliard korun. Podle něho se kabinet zaměřil především na to, jak nějakým způsobem utratit co nejrychleji tyto peníze a nějakým způsobem to zdůvodnit. Sesypaly se různé projekty a až následně se strkaly do jednotlivých kolonek, aby odpovídaly představám Evropské unie, podle níž by podstatná část peněz měla jít na podporu bezemisní ekonomiky. Podle Vorla ale český přístup není strategický, není to vize budoucnosti.

Autor: Pavel Baroch

FOTO: ve spolupráci s ČEZ