Nejprodávanější vůz v Americe představil svou verzi na elektřinu

Automobilka Ford představila plně elektrickou verzi pickupu F-150. Jde o nejprodávanější vůz Ameriky už více než čtyři dekády. Loni se jich tam prodalo téměř 800 tisíc, což je skoro dvakrát více, než na kolik dosáhlo nejprodávanější klasické auto Toyota RAV4, tu si koupilo 430 tisíc zákazníků.

Roman Šitner

23. 6. 2021

Nový elektromobil, který dostal označení Lightning, blesk, si bere karoserii a tedy i praktičnost výchozí benzínové verze. V základu dostane dva elektromotory, které umožní také pohon všech kol a nabídnou přinejmenším důstojné výkony. Už slabší verze s 318 kilowatty je silnější než všechny benzínové i naftové motorizace s výjimkou jediného, určeného pro speciální sportovní variantu. Silnější elektromobil pak nabídne dokonce 420 kilowattů a zrychlení z nuly na 96 za 4,5 vteřiny, a je tak úplným vrcholem nabídky Fordu.

Zákazníci se nemusí obávat, že by vůz neměl potřebné užitné vlastnosti, které od tohoto typu vozu čekají. Uveze 900 kilogramů a utáhne pětitunový přívěs. Právě na zákazníky z řad firem míří zatím představené výbavy. Lákat má i cenovka, která začíná těsně pod 40 tisíci dolary (tedy 830 tisíc korun) bez daní a před možnými federálními a státními dotacemi a bonusy na podporu elektromobility. S nimi je vůz cenově plně srovnatelný s benzínovými variantami a bude tak záležet spíše na technických preferencích každého zájemce než na jeho finančních možnostech.

Kufr i vpředu

O zásobu energie se starají dvě velké baterie ve dvou verzích. Jejich celkovou využitelnou kapacitu Ford neoznámil, experti ji ale podle časů nabíjení odhadují na 115 a 155 kWh, což je přibližně dvojnásobek kapacity toho, co nabízí Škoda Enyaq. Dojezd má být podle americké normy 370 kilometrů u menší baterie a 483 u té větší.

Výrobce slibuje, že rychlé dobíjení (až 150 kW) doplní 86 kilometrů dojezdu za 10 minut. Klíčové je ale domácí nabíjení, k němuž nabídne 80ampérovou nabíjecí stanici na střídavý proud. Ta i větší z baterií zaplní za 8 hodin. To dává jistotu, že během noci se i velká baterie vždy stihne plně dobít. Z dostupných parametrů je jasné, že novinka má ambice postavit se Tesle Cybertruck. Ford nechce, aby zákazníci odešli jinam.

Lightning přináší dva prvky, které u elektromobilů zatím nejsou tak běžné. Prvním je obří zavazadelník vpředu. Ten nabídne objem 400 litrů a uveze až 200 kilogramů zátěže. Zákazníci tak nově mohou například vozit práci vzadu na korbě a své soukromí ukryté pod přední kapotou. Druhým, zatím nepříliš rozšířeným prvkem výbavy, je možnost auto využívat jako obří úložiště energie. Dokáže napájet i přístroje s odběrem až 9,6 kilowattu (2,4kW je v základu). To stačí s rezervou nejen na kempování a případně připojení karavanu, ale dokáže zajistit veškerý odběr i pro běžný rodinný dům. V Americe píšou, že pro průměrnou domácnost to stačí na tři dny provozu. V českých reáliích by větší z baterií stačila na týden až dva provozu domácnosti. Stačí mít pouze v garáži instalovanou silnější domácí nabíječku a při výpadku proudu si bude dům brát energii z auta. Až se dodávky obnoví, znovu začne nabíjení.

Ford se snaží firemní zákazníky nalákat například tím, že auto naráz utáhne techniku používanou při stavbě domu. Přímo do něj lze zapojit naráz pily, vrtačky, sekací kladiva i kompresory. Stavební parta se tak obejde bez generátoru. Elektromobil si poradí i s mobilním občerstvením, které potřebuje ledničku, troubu i klimatizaci. Marketing láká i na možnost dělat velké párty v přírodě a pohánět obří projektor s ozvučením, vyhřívat jacuzzi a zajistit provoz ledničky na pití i adekvátní osvětlení.

Tato možnost využívat baterii i jako úložiště může dávat smysl nejen pro ty, kteří chtějí být nezávislí na rozvodné síti a zvládnout případné výpadky, jako byl letos v Texasu, ale i pro ty, kteří chtějí lépe využívat fotovoltaickou elektrárnu na střeše.

V Evropě je to obr

F-150 je rozhodně velké auto. Je o deset centimetrů širší než limuzína Mercedes Benz S a délka snadno překročí i 6 metrů. Pokud už se objeví v Evropě, jde o jedno z největších osobních aut na silnicích. V Americe je to pro mnoho lidí první volba. Zdaleka neplatí, že jde jen o vůz pro farmáře a na venkov. Jedničkou v prodejích je i ve 25 z 50 největších amerických měst a není to jen tím, že by si ho kupovali živnostníci.

Američanům toto auto dává jistotu, že odvezou, co potřebují, a nebudou muset dělat kompromisy. Mohou naložit tunu cementu, motorku nebo čtyřkolku, mohou odtáhnout jachtu. S velkým a těžkým obytným přívěsem vyjedou i vysoko do hor. Když jedou kempovat, bez problémů naloží vše, co potřebují.

Často jde ale pouze o možnost, kterou nevyužívají. Velký pickup ve velké míře slouží jako obyčejné rodinné auto. Stále více se prodává v dříve nebývalých luxusních výbavách a spíše než jeho přepravní kapacity se hodnotí nabízený komfort. Běžně se prodávají verze s cenovkou nad 60 tisíc dolarů, což je více než dvojnásobek základní ceny.

Přichází i konkurence

Jak se bude novinka prodávat, ukáže až čas. Za prvních 48 hodin prodeje přišlo 45 tisíc objednávek. To dává určitou naději, že půjde o významnou část prodejů F-150. Už od loňského roku se prodává plug-in hybridní verze.

Stejně jako v Evropě musí americké automobilky mířit k nižším spotřebám. Cíle snadněji splní, pokud alespoň část těch největších a nejsilnějších aut převedou na elektropohon. Ford F-150 Lightning není jediným elektrickým pickupem, který se chystá na trh.

Zákazníci by se už příští měsíc mohli dočkat Rivianu R1T, což je první produkt nové americké automobilky. Do konce roku má přijít Tesla Cybertruck a Hummer EV od koncernu General Motors. Ford očekává dodávky až příští jaro. Vždy ale platí, že nejprve se objeví jen některé verze, na ostatní si zákazníci počkají. Výběr tak bude v nejbližší době omezený.

Cenovky začínají u Fordu i Tesly pod 40 tisíci dolary. Rychle ale rostou podle výkonu, velikosti baterie a výbavy. Nejdražší má být Hummer EV, který (zatím) začíná na 113 tisících, což už je hranice velmi exkluzivního zboží.

Talkshow o příležitost moderní mobility

Debata o příležitostech moderní mobility nabídne zkušenosti s provozem různých typů elektromobilů, o jejich dojezdu, výhodách domácího dobíjení a problémech při hledání dobíjecích stanic na cestách. Nahlédneme do plánů progresivních měst a firem, a také se budeme bavit o elektromobilech vyráběných v Česku a přístupu automobilek k řešení klimatické změny. Zkusíme hledat odpovědi na otázky, zda lze vyrobit elektromobil s nízkou klimatickou stopou a zda platí kritika elektromobility, že je třeba za každým vozem s baterií hledat kouřící komín. Talkshow proběhne 23. června od 16:00 do 18:00. Sledovaj ji můžete na webu ceskenoviny.cz.

Autor: Roman Šitner