Zelená revoluce v MHD: kraje sází na vodíkový pohon

Je to už dvanáct let, co v Česku vyjel do ulic první autobus poháněný vodíkem. Prototyp s názvem TriHyBus vyvinuli odborníci z Ústavu jaderného výzkumu v Řeži a po ulicích Neratovic jezdil od září 2009. Současně s tím byla v Neratovicích otevřena první vodíková plnicí stanice. Autobus byl v provozu pět let. Tím ale vodíková éra neskončila. Podporovat vodíkový pohon právě v autobusové dopravě mají v plánu minimálně dva regiony: Moravskoslezský a Ústecký kraj.

Pavel Baroch

14. 5. 2021

O vodíku se někdy hovoří jako o palivu budoucnosti. Jednak je ho na Zemi prakticky nevyčerpatelné množství, jednak se nepodílí na zvyšování emisí skleníkových plynů. Velké plány mají s vodíkovým pohonem v Moravskoslezském kraji, kde by nejprve mohly jezdit na toto palivo autobusy veřejné dopravy a časem i vlaky.

„Vodíková mobilita je budoucnost. Nejen proto, že vodíkový pohon je čistý – z výfuku kape pouze voda, ale i samotná výroba tohoto paliva může být naprosto čistá. Zároveň vytvoříme nové, progresivní a inovativní průmyslové odvětví, kde najde práci spousta lidí a které pomůže kraji v budoucnu fungovat bez energetického spalování uhlí,“ uvedl hejtmanův náměstek pro průmysl, energetiku a chytrý region Jakub Unucka (ODS). Dodal, že kraj chce, aby v něm jezdily jako první na vodík nejen autobusy, ale i vlaky, a v ideálním případě, aby se také v Ostravě vyráběly.

Vodík pro Havířovsko

Moravskoslezský kraj momentálně chystá vyhlášení soutěže na dopravce, který zajistí veřejnou dopravu v části regionu s vozidly s vodíkovým pohonem. Chce, aby jezdily od roku 2023 na Havířovsku. „Záměr vypsat v letošním roce výběrové řízení na dopravní obslužnost Havířovska s autobusy s pohonem na vodík stále trvá. V současné době probíhají tržní konzultace, zájem projevili tři dopravci,“ sdělila Obnovitelně.cz krajská mluvčí Nikola Birklenová. Dodala, že využití vodíku pro pohon drážních vozidel je zatím ve stádiu studií a příprav.

Hejtmanův náměstek pro dopravu Radek Podstawka (ANO) uvedl, že tendr na zajištění veřejné dopravy vozidly s vodíkovým pohonem ještě v Česku nikdo nevyhlašoval. „Je to nová záležitost, se kterou u nás nikdo nemá zkušenosti. Proto jsme se rozhodli uspořádat předběžnou tržní konzultaci s cílem připravit srozumitelné a po odborné stránce kvalitní a realizovatelné zadávací podmínky, které umožní podání porovnatelných nabídek,“ vysvětlil Podstawka.

Už dříve kraj uskutečnil výběrová řízení, po nichž dopravu autobusy s klasickým pohonem nahradil ekologičtějšími vozidly na stlačený plyn CNG. Od rozvoje a zavádění vodíkových technologií si slibuje menší zátěž životního prostředí a rovněž vznik nového průmyslového odvětví.

Evropské partnerství

Ústecký kraj se jako první region v České republice zapojil do evropského partnerství „Hydrogen Valleys“ čili „vodíková údolí“, které podporuje rozvoj inovačních vodíkových ekosystémů. „Účast v partnerství Hydrogen Valleys může Ústeckému kraji hodně pomoci například při realizaci a financování projektů spjatých s vodíkovou tematikou, kterých je mimochodem v současnosti v regionu evidováno kolem tří desítek,“ sdělil hejtman Ústeckého kraje Jan Schiller (ANO).

V kraji byla už před více než dvěma lety založena takzvaná Vodíková platforma Ústeckého kraje, kterou v současné době tvoří 23 subjektů z řad podniků, výzkumných organizací i měst. Jejím cílem je příprava a rozjezd různých projektů podporujících komplexní využití vodíku. Zapojením se do partnerství vodíkových údolí Ústecký kraj deklaruje svůj zájem spolupracovat na budování klimaticky neutrální Evropy. Podle hejtmana Schillera se tak připravuje na postupný útlum těžby a energetického využívání hnědého uhlí. Vodík má najít využití vedle energetiky rovněž v průmyslové výrobě a dopravě.

Ostatně podle aktualizovaného Národního akčního plánu čisté mobility, který vláda schválila vloni, by do roku 2030 mělo po českých silnicích jezdit až 50 tisíc osobních aut a 870 autobusů poháněných vodíkem. Ke stejnému roku by mělo vzniknout 80 vodíkových plnicích stanic. Vláda na to chce využít také miliardy z Národního plánu obnovy.

Vodík pro Ústí nad Labem

S přípravou vodíkové mobility značně pokročili rovněž ve městě Ústí nad Labem, kde se má v první fázi vybudovat vodíková plnicí stanice. Její stavba by měla být dokončena v roce 2022. Následovat by pak mělo pořízení vodíkových autobusů, které nahradí vozidla na naftu. Dotační tituly na pořízení vodíkových autobusů budou vypsány zřejmě ve druhém pololetí letošního roku, dopravní podnik by si jich měl pořídit až patnáct.

„Zavádění infrastruktury vodíkové mobility navazuje na memorandum o spolupráci uzavřené mezi městem a Spolkem pro chemickou a hutní výrobu a na Národní akční plán čisté mobility. Cílem jsou pozitivní dopady na kvalitu života ve městě a snížení závislosti ČR na ropných produktech. Pro Ústí nad Labem je výstavba stanice a následné pořízení vodíkových autobusů zlomovou událostí pro budoucí rozvoj ekologicky smýšlejícího města,“ uvedl primátor Petr Nedvědický (ANO).

Spolek pro chemickou a hutní výrobu používá na výrobu chloru a hydroxidů membránovou elektrolýzu. Jako odpadní látka vzniká právě vodík, který je produkován v dostatečném množství. Plánovaná technologie zajistí jeho dočišťování, aby se mohl využít jako palivo v dopravě.

Vodíková plnicí stanice Dopravního podniku města Ústí nad Labem vznikne přímo v areálu Spolchemie. Je koncipovaná jako veřejná, takže bude 24 hodin denně volně přístupná i pro vodíkové autobusy jiných dopravců a také pro osobní automobily na vodík.

Autor: Pavel Baroch

Foto: ÚJV Řež (Prototyp vodíkového autobusu TriHyBus)