Sdílená kola se nekradou. Půjčování míří i mimo velká města

Rok v lockdownu změnil způsob, jak se lidé pohybují po městě. Z nedostatku možností volnočasového vyžití se zvýšil počet těch, kteří chodí pěšky, běhají nebo jezdí na kole. Ne všichni však mohou nebo chtějí vlastnit kolo a pro ty se nabízí možnosti sdílení kol v rámci konkrétního města. Z bikesharingu se stává vysoce konkurenční prostředí, do kterého úspěšně vstoupila také firma nextbike.

Sdílení kol nextbike, které se od ostatních sdílených kol a koloběžek odlišují modrou barvou, v praxi funguje tak, že zájemce o půjčení kola musí mít aktivní účet v aplikaci nebo na webu poskytovatele. Sdílená kola potom najde zájemce o svezení na jedné z oficiálních stanic, které budou od začátku května dostupné ve 21 českých městech, kde bude možné dohromady půjčit zhruba 5200 kol a e-kol. Na sdílených kolech této značky se tak projede v Praze, Brně, Ostravě, ale také v menších městech po celém Česku. „Městská sdílená mobilita už není výsadou velkých měst jako Praha nebo Ostrava, ale na našich kolech se uživatelé mohou svézt i ve městech jako Prostějov, Mnichovo Hradiště nebo na Berounsku,“ vysvětluje provozní ředitel nextbike Tomáš Karpov.

Podle jeho slov vybírají v nextbike města, ve kterých budou sdílená kola dostupná, v kombinaci místní poptávky a vlastní aktivity v navazování vztahů s městy. Nabídku služby tak prezentují všem městům, kde bikesharing dává smysl. Spolupráce s konkrétními městy se potom odvíjí od dohodnutých pravidel. „V Praze například obsluhujeme většinu městských částí, nejen širší centrum. S městy jako takovými máme v převážné většině smlouvu, a tak dodržujeme dohodnutá pravidla, aby byla služba co nejvíce efektivní a zároveň nenarušovala městskou kulturu,“ upřesňuje.

Přes 200 tisíc registrovaných uživatelů

Síť sdílených kol nextbike původně vznikla v Německu a rozšířila se do zemí a měst po celém světě. Česká odnož nextbike je dceřinou firmou českého výrobce kol Olpran, který kola pro německý nextbike dodával. Po převzetí licence pro Česko začal od roku 2018 projekt budovat Karpov společně s Lukášem Luňákem a tým se od té doby několikanásobně rozrostl.

Sdílení kol není ani v českých městech žádnou novinkou. Ve veřejném prostoru již několik let působí například růžová Rekola. Podle Karpova odvedli pro bikesharing velký kus práce. „My jsme sem přišli o něco později, ale troufám si říct, že jsme výrazně akcelerovali osvětu a komunikaci s městy, která ještě před pár lety o bikesharingu neuvažovala nebo ani nevěděla.“ Zájemci o sdílená kola jsou se službou nextbike podle zakladatele projektu víceméně spokojení a v současnosti je v systému registrováno bezmála 200 tisíc uživatelů.

Kola sleduje GPS

Půjčování kol probíhá prostřednictvím mobilní aplikace a naskenováním QR kódu konkrétního kola. Pro ukončení výpůjčky stačí kolo vrátit na oficiální stanici a manuálně zamknout. Dostupnost stanic v jednotlivých městech se liší. „V každém městě je různý počet stanic a rozložení na základě dohody s městem a infrastrukturních možnostech. Například v Ostravě je 300 míst a v Opavě 30 míst. Oficiální místa k půjčení bývají dost často u městských kolostavů nebo komerčních subjektů. V poslední době města využívají i systém tzv. kolo piktogramů na vhodná prostranství, která jsou označena na komunikaci, aby uživatelé věděli, kde kolo mohou vrátit,“ říká Karpov.

V dobrém stavu udržuje půjčovaná kola servisní tým v každém městě a ke krádežím kol podle Karpova moc nedochází. „Všechna kola mají zabudované GPS, takže lze kola dohledat. Spíše jde o jednotlivé případy vandalství, které pak případně řešíme s policií.“

Dostupnost služby z ekonomického i logistického hlediska

Cílem nextbike je, aby služba byla zájemcům dostupná jak ekonomicky, tak z hlediska umístění stanic pro půjčení kol. Platby za půjčení kol nextbike jsou většinou stanovené tak, že prvních 15 minut každé jízdy je zdarma, poté uživatel platí po 30minutových intervalech částky v rozmezí 15–24 Kč, což se odvíjí od tarifu v konkrétním městě.

Do budoucna by se síť sdílených kol nextbike měla rozšiřovat v rámci regionů, kde již službu poskytují, a její zakladatelé by rádi zdokonalovali její poskytování v jednotlivých městech. „Z dlouhodobého hlediska si myslíme, že je v Česku velký potenciál až na 20 tisíc kol, takže nás čeká ještě spousta práce. Samozřejmě je potřeba i neustále komunikovat s městy a snažit se o zlepšení cyklo-infrastruktury jako takové, která je stěžejní pro úspěšnost služby,“ uzavírá Karpov.

Autorka: Kristýna Vobecká

FOTO: se souhlasem nextbike