Vědci našli mikroplasty v placentě novorozenců

Italští vědci objevili mikroplasty v placentě u čerstvě narozených dětí. Jedná se o první studii svého druhu a podle vědců je výskyt mikroplastů v blízkosti nenarozených dětí nutné považovat za „skutečnost vzbuzující velké obavy“.

Kristýna Vobecká

27. 12. 2020

Vědci z nemocnice Fatebenefratelli v Římě zkoumali šest rodiček s bezproblémovým průběhem těhotenství a porodu a u čtyř z nich zjistili přítomnost mikroplastů v placentě. “Je to jako porodit malého kyborga. Již není tvořen pouze z lidských buněk, ale ze směsi biologického a umělého materiálu. Matky byly naším zjištěním šokovány,“ řekl hlavní autor studie a vedoucí oddělení porodnictví a gynekologie v nemocnici Fatebenefratelli Antonio Ragusa pro italské zpravodajství ANSA. Mikroplasty nebyly nalezeny u dvou zkoumaných žen, což podle autorů studie může být výsledkem rozdílného životního stylu, stravování nebo fyziologie.

Dlouhodobé dopady mikroplastů na imunitní systém

Studie zveřejněná ve vědeckém časopise Environment International probíhala v prostředí, kde nebylo možné placentu jakkoli kontaminovat plasty po porodu. Lékařský tým používal během samotného porodu pouze bavlněné rukavice a ručníky a bylo použito jen lékařské náčiní vyrobené z kovu. Přestože vliv miniaturních plastových částic na lidský organismus zatím není znám, odborníci předpokládají, že mikroplasty mohou mít negativní vliv na vývoj imunitního systému plodu s dlouhodobými následky. „Přítomnost plastů v těle narušuje imunitní systém, který reaguje na cizí tělesa anorganického původu,“ vysvětlil doktor Ragusa.

Uvnitř lidských buněk jsou mikroplasty imunitním systémem vnímány jako cizí tělesa a mohou spouštět místní imunitní reakci. Mikroplasty však mohou také nést další chemikálie, včetně látek znečišťující životní prostředí a plastové přísady známé pro své škodlivé účinky, tvrdí autoři studie

Vědci našli 12 mikroplastů ve čtyřech zkoumaných placentách, přičemž zkoumali pouze 4 % z každé placenty, takže předpokládaný počet mikroplastů bude mnohem větší. Nalezené mikroplasty měly nejčastěji velikost zhruba 0,01 mm a byly nalezeny jak na mateřské straně placenty, tak v membráně, kde se plod vyvíjí.

Autoři studie popsali, že všechny nalezené mikroplasty byly barevné. „Tři byly identifikovány jako polypropylen a termoplastický polymer a ostatních devět nebylo možné rozeznat podle složení, ale pouze podle barvy. Jednalo se o pigmenty používané pro barvy, lepidla, laky, kosmetiku a pro produkty osobní péče.“

Mikroplasty jsou všudypřítomné

Placenta má zásadní roli při vývoji plodu, který chrání před vnějším prostředím. Přítomnost mikroplastů v placentě tak u vědců vzbuzuje značné obavy z možných dlouhodobých následků na imunitní systém plodu, ale také na jeho vývoj v prenatální fázi. Italští vědci jsou si vědomi, že k potvrzení těchto obav je třeba uskutečnit další studie, které budou zkoumat skutečnou reakci imunitního systému na mikroplasty a jejich případným dlouhodobým dopadem na zdraví.

Autoři studie také předpokládají, že se mikroplasty mohly dostat i do lidského plodu, ale to neměli možnost zkontrolovat. „Děti se rodí již znečištěné. Studie je sice malá rozsahem, ale přesto vzbuzující velké obavy svým zjištěním,“ řekla Elizabeth Salter Green z neziskové organizace Chem Trust pro The Guardian.

Znečištění mikroplasty je přitom dlouhodobým problémem spojeným se zahlcením planety plasty. Miniaturní částice plastů byly objeveny na Mount Everest i hluboko v oceánech. Lidé je také konzumují ve velkém množství v jídle, ve vodě nebo je vdechují. Dopady mikroplastů na lidské zdraví jsou však stále neznámé a mohou mít pro člověka dlouhodobé zdravotní následky.

Zdroje: ScienceDirect, The Guardian, Independent