Jak čisté jsou elektromobily? Srovnání ukazuje, že vyhrávají nad dieselem i v uhelném Polsku

O negativním dopadu dopravy na životní prostředí asi dnes už nikdo nepochybuje. Jak je to ale ve skutečnosti s produkcí emisí oxidu uhličitého u benzínových, dieselových a elektrických aut, se vedou vášnivé debaty na sociálních sítích. Tak se pojďme podávat, jaká je realita.

Ivan Touška

23. 11. 2020

Studie ukazují, že elektromobily jsou z pohledu emisí oxidu uhličitého (CO2) v Evropě průměrně třikrát lepší než klasická spalovací auta. Detailní informace o tom přináší například experti z evropské platformy pro čistou mobilitu Transport & Environment (T&E), kteří porovnali emise elektromobilu s vozidly na fosilní paliva.

Díky jejich práci si může každý vyzkoušet emisní srovnání elektromobilu s dieselovým nebo benzínovým motorem. Nechybí ani parametr emisní stopy produkce baterií – zde se může zájemce rozhodnout, zda dá do kalkulačky Čínu nebo evropské státy s nízkým či vysokým podílem fosilních zdrojů. Pro emisní stopu elektromobilu se pak operuje s energetickým mixem v daném státu pro roky 2020 a 2030.

I v nejhorším případě elektrický automobil s baterií vyrobenou v Číně a nabíjený v Polsku stále produkuje o 22 % méně CO2 než nafta a 28 % méně než benzín. V nejlepším případě může elektrický vůz s baterií vyrobenou ve Švédsku a poháněnou ve Švédsku emitovat o 80 % méně CO2 než nafta a o 81 % méně než benzín. Srovnat však můžeme i Česko: dnes je elektrikou poháněný vůz o 44 % čistší než diesel, v roce 2030 to bude o 71 %.

„Naše kalkulačka odstraňuje mýtus, že provoz elektrického automobilu v Evropě může být pro klima horší než vozy na naftu nebo benzín. To prostě není pravda. Nejaktuálnější údaje ukazují, že elektromobily v EU emitují v průměru téměř třikrát méně CO2,” zhodnocuje výstupy analýz analytik společnosti T&E pro dopravu a emobilitu Lucien Mathieu.

Elektromobily pak do roku 2030 čtyřnásobně sníží emise CO2 díky rozvoji obnovitelných zdrojů v EU. To jasně ukazuje, že čistá mobilita dává smysl a vlády v Evropě by na její výhody neměly zapomínat.

Každý kilometr navíc přináší úsporu

Ze srovnání je jasně patrné, že i přesto vyšší emisní stopu u výroby elektrovozu se toto množství rychle smazává se samotným povozem elektromobilu. U dieselových či benzínových aut naopak pochopitelně emisní stopa s provozem roste. To ukazuje porovnání konkrétních značek a typů aut. Například Tesla Model 3 produkuje 91 gramů oxidu uhličitého, což je ve srovnání s podobně velkým Mercedesem C 220d o 65 % méně. Tesla Model 3 vyrovná svůj deficit CO2, způsobený výrobou baterie, již po ujetí 30 000 kilometrů. Každý kilometr navíc tak znamená úsporu CO2 pro vozy od Tesly.

Je potřeba ovšem říci, že studií existuje celá řada a nemají vždy stejné závěry. Důvodem jsou odlišné vstupní předpoklady, které vedou k rozdílným výsledkům. Jedním ze zásadních vstupů jsou informace o výrobě baterií. Na základě údajů od společnosti Tesla a dalších nedávných publikací vědci z univerzity v Eindhovenu stanovili průměrnou hodnotu 75 kilogramů ekvivalentů CO2 na kilowatthodinu kapacity baterie. Je tak třeba dát pozor z jakého roku dané studie jsou. Kritici elektromobility se často odkazují na meta-studii švédského institutu pro výzkum životního prostředí IVL z roku 2017. Ta předpokládala 175 kg CO2/kWh. Ovšem již aktualizovaná verze z roku 2019 uvádí novou hodnotu 77 kg CO2/kWh a tím se vstupní předpoklady pro výpočty významně přibližují. Klíčovým faktorem je vývoj nových technologií při produkci baterií i zvyšování podílu energie z obnovitelných zdrojů v síti.

Dalším důležitým vstupem je životnost vysokonapěťových baterií a automobilu. Předchozí studie se většinou týkaly záruční doby často slibované výrobci 160 000 kilometrů. "Empirická data však ukazují, že moderní baterie budou mít s největší pravděpodobností životnost více než 500 000 kilometrů," říkají nizozemští vědci. Z tohoto důvodu předpokládají životnost 250 000 kilometrů.

Zdroje: T&E, Univerzity v Eindhovenu

FOTO: alies.cz