Česko předstírá, že klimatická změna neexistuje. Chybí potřebná vize, říká šéf bateriové firmy

Možná jste v loňském roce navštívili Mistrovství světa ve sjezdovém lyžování, které se konalo ve Špindlerově Mlýně. Všimli jste si, že na místě nebyl cítit pach zplodin z dieselových generátorů? Ani nemohl. Organizátoři totiž jako energetický zdroj pro přenosové vozy televizních stanic ČT a ÖRF využili velkokapacitní mobilní bateriové úložiště, první svého druhu v ČR, které přivezla společnost Nimble Energy. Ta se specializuje na budování moderních energetických systémů ve spojení s efektivním využíváním zdrojů naší planety.

Martin Zika

4. 11. 2020

Šéf Nimble Energy Jan Šamal působil osmnáct let v korporátním byznysu, jeho klienty byly mimo jiné energetické firmy. Postupně si však uvědomil, že by chtěl dělat věci trochu jinak. Jednak zvýšit dopady své práce a taky zásadněji přispět k vytváření udržitelnějšího světa. A tak se v roce 2017 rozhodl zúročit své zkušenosti a vrhl se do prostoru, který podle jeho přesvědčení může do oblasti energetického světa přinést poměrně velkou změnu.

Šlo o pomyslné pomezí mezi velkým světem energetiky na jedné straně a velkým světem automobilek na straně druhé. Výrobci automobilů podle něj v té době netušili, co vlastně očekávat od elektromobilů. A energetika se zase zuby nehty bránila všemu novému, ať už šlo o akumulaci nebo elektromobilitu. „Právě v tomhle průsečíku jsem viděl pro nás jako začínající firmu zajímavý prostor,“ popisuje.

Propojování obnovitelných zdrojů, akumulace a elektromobility

Nimble Energy dnes stojí na čtyřech hlavních pilířích. Tady je třeba poznamenat, že má mimo jiné s nizozemskou společností Alfen, která se může pochlubit už více než osmdesátiletou historií, uzavřenou výhradní smlouvu o zastupování na českých, slovenských a dalších trzích. Prvním produktem, který z její produktové řady dodává, jsou střídavé nabíjecí stanice pro elektromobily, jichž bylo po celém světě nainstalováno už víc než 60 tisíc. Například město Plzeň letos v září představilo svou první veřejnou dobíjecí stanici elektromobilů a dodavatelem byla právě Nimble Energy. Oblast rychlých a hyper rychlých dobíjecích stanic pak v portfoliu reprezentuje australská společnosti Tritium, známá třeba z projektu IONITY, nebo finské Titium.

Dalším produktem z dílny Alfenu jsou bateriová úložiště, například vůbec první velké zprovozněné bateriové úložiště v Česku, konkrétně v Prakšicích u Uherského Hradiště v roce 2017. A jak už bylo zmíněno, Nimble Energy vloni na jaře dovezla také její mobilní úložiště s kapacitou 352 kWh. Možnosti téhle „baterky“ už mohla kromě světového šampionátu v lyžování 2019 představit i na dalších sportovních přenosech nebo třeba v rámci předávání hudebních Cen Anděl.

Firma Jana Šamala ale není „jen“ dovozce či distributor. Její přidaná hodnota, a zároveň třetí pilíř, spočívá v propojení třech výše naznačených oblastí, tedy obnovitelných zdrojů, akumulace a také elektromobility. Výsledkem jsou vlastní systémy pro lokální řízení spotřeby energie a budované chytré sítě. Například v roce 2018 společnost připravovala studii proveditelnosti budoucí energetické soběstačnosti prodejní sítě Škoda Auto, aby pak o rok později provedla její pilotní instalaci. V tomto projektu také poprvé použila vlastní lokální systém řízení spotřeby. V letech 2018 a 2019 vypracovala a dodala kompletní projekt dodávky interní dobíjecí infrastruktury pro Dopravní podnik hl. m. Prahy a nejnověji vytvořila veřejnou bezpečnou cloudovou platformu pro agregaci různých místních zdrojů a spotřeby s cílem poskytnout podporu novým malým a středním účastníkům trhu s energií. Dodejme, že čtvrtým stavebním kamenem Nimble Energy je integrace a podpora.

Přijde konečně rozvoj akumulace?

Na problematiku akumulace energie, která je aktuálně v ČR horkým tématem, se podívejme podrobněji. Současný boom zrychlování rozvoje obnovitelných zdrojů totiž s sebou logicky nutnost skladování elektrickou energii nese. „Jsme přesvědčeni, že akumulace dělá z obnovitelných zdrojů tzv. base loadový zdroj, který je schopen dodávat elektřinu v režimu 24/7“, říká Jan Šamal. „A pokud chce ČR splnit své klimatické závazky a neztrácet tempo ve srovnání se zbytkem Evropy, stát musí přestat rozvoji akumulace bránit.“ V čem je problém?

Bateriové systémy jsou podle Jana Šamala velmi užitečným pomocníkem, především se při jejich využívání kombinuje víc věcí dohromady. Mimo jiné maximalizují užitek z vlastního zdroje energie, například střešní fotovoltaiky. Zároveň vytvářejí spolehlivý záložní systém, který zajistí fungování klíčových spotřebičů i během výpadku. Během odběrových špiček pak mohou vykrývat odchylky od plánované spotřeby, pomáhají regulovat napětí v síti atd. Výsledkem je snížení spotřeby, zvýšení vlastní nezávislosti na centrální síti a mimo jiné i snížení emisí.

Jenže k tomu všemu je nezbytné, aby bylo možné připojit baterii jako samostatný prvek do distribuční sítě. A to tuzemská legislativa dodnes neumožňuje. Proto také Asociace pro akumulaci a baterie, kde je Nimble Energy členem představenstva, opakovaně apeluje na Ministerstvo průmyslu a obchodu, aby přestalo úmyslně bránit rozvoji akumulace v ČR. Zdá se nicméně, že se konečně blýská na časy. Tzv. malá novela energetického zákona by měla tuhle překážku odstranit a bateriové systémy by se tak od ledna 2021 měly stát rovnoprávným účastníkem trhu, jako je to v řadě vyspělých států, například v Německu, běžné.

ČR přímo proti proudu

Achillovou patou ČR v celé oblasti budování tzv. nové energetiky a moderních energetických systémů je podle Jana Šamala ne zrovna pozitivní obecné vnímání e-mobility a obnovitelných zdrojů. Šéf Nimble Energy považuje tento stav za důsledek především přístupu vládních představitelů, tedy toho, jak o problematice mluví a prezentují ji. S tím pak úzce souvisí jejich konkrétní počiny, např. podzimní zrušení veškerých plánů podpory v oblasti incentiv pro infrastrukturu v těchto oborech, ale i kapitol na podporu inovací, vědy a výzkumu.

„Nejde o to být za každou cenu závislý na dotacích, ale stačí se podívat, co v téhle oblasti podniká například státní správa v Německu a jakým směrem se snaží zemi z covid krize investicemi a pobídkami vyvést,“ upozorňuje Jan Šamal. A zmiňuje mimo jiné podporu konzumentů pro nákup elektromobilů, dále přímé pobídky na infrastrukturu a odpuštění daňových nákladů pro firemní sektor ap.

Česko jde v tomto smyslu podle šéfa Nimble Energy přímo proti proudu. Ten považuje za nepochopitelné, že premiér Babiš mluví o tom, jak si musíme bránit ekosystém automotive ve stávající podobě. „Svět, ale i samotné automobilky, včetně těch v ČR, jdou však úplně opačným směrem a nám nejvíc škodí, když předstíráme, že klimatická změna neexistuje. A taky to, že nemáme strategii přechodu ke klimatické neutralitě, že chybí společensky deklarované cíle a s nimi související aspekty“, je přesvědčen Jan Šamal. Právě tohle je podle něj největší bariéra, která začala už v dobách Václava Klause a ovlivňuje veřejné mínění. V důsledku dlouhodobého opakování tohoto jediného pohledu pak bohužel celkem přirozeně vzniká proti aktivitám na podporu udržitelnosti odpor.

Abychom se pohnuli správným směrem

Společnost Nimble Energy je dalším členem byznysové platformy Změna k lepšímu, který propojuje velké hráče z byznysu s neziskovkami, think-tanky či inovačními centry a jehož cílem je posunout Česko dál na cestě k udržitelnosti a cirkulární ekonomice. „Ke Změně k lepšímu jsme se přidali, protože s ní máme společný cíl, a sice udělat svět o něco lepší. A chceme na tom skutečně pracovat,“ vysvětluje motivaci Jan Šamal. Ten v Česku postrádá dostatečně intenzivní diskuze o tom, kam bychom jako země měli směřovat, zatím se všechno pohybuje spíš na deklarativní úrovni. „Očekávám, že Změna k lepšímu bude platformou pro podobně smýšlející lidi a především jednotným hlasem, tak aby o významu těchto aktivit bylo dostatečně slyšet. Ne proto, aby si firmy jen vylepšovaly své CSR, ale aby za tím byl vidět správný úmysl a vzor chování těchto velkých společností pak byl motivací pro ostatní lidi pohnout se správným směrem,“ uzavírá Jan Šamal.

FOTO: Nimble Energy

Zdroj: nimble-energy.cz