Petra Doležalová | 21. 10. 2020

Bezpečnostní expertka automobilky: technologie omezující rozptýlení řidičů ochrání životy

Vzestup používání chytrých telefonů a dotykových displejů uvnitř vozu vyvolává stále rostoucí debatu na téma nebezpečného rozptylování řidiče za volantem. Odborníci společnosti Volvo Cars zabývající se bezpečností nicméně prohlašují, že je nesoustředěnost aspektem života a smyslem technologií by mělo být podporování lidí při jejich každodenním cestování.

Výzkum v oblasti bezpečnosti a lidského chování, který provedla sama automobilka, naznačuje, že při správném používání mohou moderní palubní technologie aktivně přispívat ke snížení míry nesoustředěnosti, zvýšení bezpečnosti na silnicích a také ke zlepšení jízdního chování a koncentrace řidičů.

„Je snadné prohlásit, že za nevhodné chování řidičů mohou telefony a displeje, ale celý život je o rozptylování,“ uvedla Malin Ekholmová, ředitelka Centra bezpečnosti společnosti Volvo Cars. „Uvědomujeme si, že se lidé nenechávají rozptylovat záměrně, ale přesto se to stává. Můžete mít zpoždění na cestě do školky nebo být pod tlakem z jakéhokoli jiného důvodu. Nebo usedáte za volant po tom, co jste prožili opravdu špatný den. To vše Vás v roli řidiče ovlivňuje.“

Tyto a další poznámky uvedla Malin Ekholmová během speciálního webového podcastu na téma bezpečnost, jehož vysílání tento týden zorganizovala společnost Volvo Cars. Během této první studiové debaty Volvo Studio Talk, diskutovala společně s dalšími obhájci bezpečnosti o nesoustředěnosti řidičů a o dalších palčivých otázkách bezpečnosti silničního provozu.

Někdo by mohl namítnout, že z hlediska rozptylování je auto ze 40. let bezpečnějších než dnešní moderní vozy: konec konců, nemá žádné displeje, možnost připojení telefonu, a dokonce ani rádio. Nicméně takto dnešní řidiči a lidská společnost jako taková vůbec nefungují.

„Skutečnost je taková, že lidé chtějí být ve spojení s přáteli, rodinou, kolegy z práce nebo s klienty, přičemž se současně chtějí bavit a každý z nich na rozptylování reaguje jinak,“ prohlásila Malin Ekholmová. „My chceme reagovat na požadavky zákazníků v jejich aktuální pozici, a ne je tlačit do pozice, v níž je chceme mít. Proto se zaměřujeme na správný způsob využívání technologií, abychom Vám pomohli zůstat za volantem v bezpečí.“

Technologie v boji proti rozptylování

Společnost Volvo Cars aktivně využívá technologie k boji proti riskantnímu rozptylování řidiče a vyrábí jedny z nejbezpečnějších vozů na silnici. Například systémy aktivní bezpečnosti zahrnující funkci automatického brzdění plnou brzdnou silou a asistenci řízení jsou navrženy, aby hlídaly situaci a pomáhaly řidičům v případě ztráty koncentrace nebo pokud se nechají na zlomek sekundy rozptýlit.

V kabině nového Volva XC40 Recharge lze prostřednictvím pokročilého hlasového ovládání nového infotainment systému společnosti Volvo Cars, který funguje na základě operačního systému Android, regulovat teplotu v interiéru, nastavit cíl cesty, pustit oblíbenou hudbu či podcast nebo zavolat mamince k narozeninám – to vše je možné, aniž by bylo nutné spouštět ruce z volantu.

„Možnost ovládat klíčové funkce Vašeho vozu Volvo hlasem Vám umožní nechat ruce na volantu a sledovat dění na silnici,“ řekla Malin Ekholmová. „Systémy aktivní bezpečnosti, jako jsou City Safety, Systém ochrany proti neúmyslnému sjetí z vozovky a Systém ochrany před srážkou s protijedoucím vozidlem ve vedlejším pruhu s asistentem řízení, se mohou stát dalším párem očí, který Vám pomůže hlídat situaci.

Automobilka Volvo Cars věří, že lze s nedostatkem koncentrace na řízení bojovat mimo jiné také prostřednictvím palubních kamer a dalších senzorů monitorujících řidiče. Díky těmto technologiím by mohl vůz zasáhnout v případě, kdy je chování řidiče vyhodnoceno jako jasně nesoustředěné (nebo pod vlivem omamných látek), přičemž řidič nereaguje na výstražné signály a riskuje vážnou dopravní nehodu, která může potenciálně skončit smrtí.

Zmíněná intervence by mohla zahrnovat omezení rychlosti vozu, upozornění asistenční služby Volvo On Call a ve finále také aktivní zpomalení a bezpečné zaparkování vozu. Společnost Volvo Cars má v plánu představit palubní kamery pro příští generaci vozů Volvo postavených na základě modulární platformy SPA2.

Milion životů

Dopravní nehody a otázka bezpečné jízdy. Za každým statickým číslem se skrývá skutečný člověk. Dospělý, dítě, muž, žena. S milujícími blízkými, přáteli, s plány, sny a vášněmi i každodenními problémy. Jejich životy. To je to, co se snažíme chránit. Už desítky let. Začalo to tříbodovým bezpečnostním pásem konstruktéra Nilse Bohlina. Vynálezem, o kterém se tvrdilo, že se nikdy neujme, je zbytečný, směšný, a dokonce porušuje lidská práva. Poutat se, a omezovat se tak za jízdy? Nikdy! Do dnešního dne bezpečnostní pás zachránil po celém světě přes milion životů. Někdy se smysl může zdát ukrytý, čas ale prověří hodnoty a význam. Nyní je načase zachránit další milion životů.



Zdroje: Volvo Studio Talk

FOTO: Volvo Cars