Vodní kanál na Odře představuje ekologické riziko. Vláda vyhodí 15 miliard, varuje opozice

Vláda Andreje Babiše na svém pondělním zasedání schválila přípravu Oderské větve v úseku Ostrava-Svinov. Projekt má stát 15 miliard. Opozice však vládu kritizuje za vyhazování prostředků neboť podle nich nemá kanál Dunaj-Odra-Labe budoucnost.

Martin Prax

5. 10. 2020

Vybudování vodní dopravní cesty Dunaj-Ondra-Labe je dlouhým snem prezidenta Miloše Zemana. Mimo jiné také na základě jeho tlaku nechala vláda loni vypracovat ekonomickou studii. Z ní vyplývá, že by celý projekt vyšel na téměř 600 miliard korun. Podle tiskové zprávy Ministerstva dopravy dnes vláda zadala přípravu splavnění vodního koridoru z Ostravy do polského Koźle. Tento úsek by měl být hotový do roku 2031, ovšem současně přiznává, že nemá vyhodnocení vlivu stavby na životní prostředí.

Podle materiálu, který dnes předložilo Ministerstvo dopravy na vládu, bude například nutné vybudovat přístav v Ostravě-Svinově. Podmínkou bude muset být i rekonstrukce železničních a silničních mostů na polské a české straně - celkem se jich bude muset přebudovat 20. Splavnění Odry se neobejde bez vybudování plavebních komor. Těch bude třeba pět. "Od splavnění Odry si slibujeme konkurenceschopnou a k životnímu prostředí šetrnou dopravu. Průmysl a logistika v pětimilionové Slezské aglomeraci budou mít snazší přístup na evropské a světové trhy. Počítá se i s rekreační plavbou a turistickým využitím,“ uvedl k rozhodnutí vlády ministr dopravy Karel Havlíček.

Salámová metoda

Rozhodnutí vlády schytalo okamžitě ostrou kritiku z řad politiků i odborné veřejnosti. Senátorka Jitka Seitlová (Přerovsko) upozornila na to, že se chystá vláda pustit do projektu, u kterého nemá žádné ekonomické kalkulace přínosů. Navíc jde podle ní o salámovou metodu, která má vést ke stavbě celého projektu D-O-L. "Potřebujeme dobudovat dálnice, opravit silniční síť, která je v mnoha úsecích u nás v katastrofálním stavu a rychlejší výstavbu efektivnějších železničních koridorů. Vláda podlehla lobbistům velkých cementářských a stavebních firem. A taky zájmům některých politiků vybudovat si pomník, ať to z veřejných peněz stojí, co stojí," uvedla senátorka Seitlová na svém facebooku. Marian Jurečka, poslanec a předseda KDU-ČSL pak doplnil, že zatím není vyjadněna účast dalších států, bez kterých nemá projekt smysl: "Nemáme ani vyjasněno s našimi zahraničními partnery, především v Rakousku a Německu, jak by se k projektu postavili oni, což je naprostý základ."

Rozhodnutí vlády kritizují také Piráti. Podle nich se proti záměru staví místní starostové i občané, protože bude mít nevratný vliv na životní prostředí, vodní režim, krajinu a zlikviduje tisíce hektarů zemědělské půdy. Zatímco ekonomický přínos díla je sporný, ekologická rizika jsou významná.

„Když se řekne kanál, každý v Moravskoslezském kraji by si měl ode dneška představit hnutí ANO. První rozhodnutí vlády po krajských volbách je zahájit výstavbu kanálu Dunaj-Odra-Labe do Ostravy. 15 miliard utopených v Odře: novátorská vize špinavé řeky, po které k nám plují nákladní lodě s uhlím z Polska,” píše pirátský poslanec a expert na dopravu Ondřej Polanský.

„Zbytek Evropy investuje do ekologických forem dopravy, česká vláda vynakládá desítky milionů na další a další studie a projekční práce. Jak Piráti dlouhodobě upozorňují, musíme urychleně investovat do revitalizace vodních toků, protierozních opatření a budování krajinných prvků. Místo toho vláda pokračuje v nesmyslném vyhazování prostředků za centrálně plánované megalomanské stavby, které nepatří do 21. století,” komentuje kroky vlády předsedkyně Výboru pro životní prostředí, Dana Balcarová.

Obavy vyjádřila i krajská zastupitelka Pirátů v Moravskoslezském kraji Zuzka Klusová: „Dnešní rozhodnutí vlády by mohlo znamenat ekologické riziko na řece Odře v oblasti Bohumína. Jedinou komoditou, která by byla do Ostravy dopravována po vodě, je uhlí: nikdo už ale neřekne, že v tom případě by musela v Ostravě vzniknout velká skládka uhlí, tedy další významný zdroj prachového znečištění.”

Zdroje: www.mdcr.cz, Piráti

FOTO: Odra v Polsku, Adam