Volkswagen plánuje elektromobily a supernabíječky. Levnější i rychlejší než od Tesly

V následujících letech bude koncern Volkswagen nabízet stále více hybridních aut, ale hlavně elektromobilů. A ne ledajakých. Mají mít solidní dojezd, dobít se mají extrémně rychle a cena bude nižší než u konkurence.

František Mašek

3. 8. 2017

Informace o novinkách ve Volkswagenu se šíří z několika zdrojů. Třeba z koncernového setkání evropských dealerů, kde padlo, že prvním vozem bude model I.D., a to v roce 2019. Tenhle koncept se tak skutečně dostane na silnice. Bude to pětidveřový hatchback, který dostane novou elektrickou platformu MEB, na které budou posléze stát všechny koncernové elektromobily.

Za tímto vozem pak přijde I.D. Cross, tedy trochu sportovnější a zvýšený model, který už také známe jako koncept. A pak to budou I.D. Longue a I.D. AEROe. To jsou ovšem zatím neznámá auta a jejich cílová stanice bude Čína a USA. Očekáváme tedy, že půjde o sedany, protože v těchto zemích je tento typ karoserie nejpopulárnější. Potvrzují to i slova šéfa marketingu Volkswagenu Grega Lucii, který řekl: „Byl jsem zrovna v Berlíně na naší show a mohu potvrdit, že na cestě máme hodně elektromobilů. Na platformě I.D. budou SUV nebo například dva sedany." Jako další pak přijde mikrobus I.D. Buzz.

Levnější než Tesla

Důležité je ovšem to, že auta budou mít dojezd mezi 400 až 600 km. Budou se rychle nabíjet, a to především díky síti rychlonabíječek, které postaví společně koncerny Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW a Ford. Ty se na tom dohodly a už příští rok začnou se stavbou. Extrémně důležité je to, že jejich příkon je 350 kW, což je drtivě víc než u Tesly, která má nyní maximálně 120 kW. Ale to není všechno. Tohle číslo možná bude ještě růst, vždyť Porsche oznámilo, že jeho budoucí elektromobil by měl vydržet nabíjení o výkonu 800 kW! Ale to už je asi na hranici utopie, protože nabíjecí proudy by v takovém případě neúměrně zvedaly průřezy vodičů.

Zajímavé je, že se vlastně už všechny evropské automobilky dohodly na používání zástrčky v rámci konsorcia CCS (jde o takzvané pistole typu Combo 2). A do této skupiny se už zařadila i Tesla, takže to by mohla být velká rána pro japonské výrobce, kteří používají systém CHAdeMo. Ten má dnes i Tesla, ale pokud od něj ustoupí…

Situace se mění

Elektromobily už nejsou doménou jen několika „technologických” startupů, ale pouští se do nich velké automobilky. Škoda Auto se nechala slyšet, že do sedmi let budou elektromobily dělat 25 % všech prodaných vozů této značky. Vlastní elektromobil má BMW a elektrický sporťák vyvíjí i Porsche. Vlastní elektromobil zcela logicky plánuje i Volkswagen. Ten dokonce oznámil, že jeho I.D. bude levnější než Tesla Model 3. Cena by měla být o 7000 až 8000 dolarů nižší. V přepočtu by tak nový elektromobil Volkswagenu mohl vyjít na 620 000 až 640 000 korun.

Zdroj: vlastní, Volkswagen, CHAdeMo