Univerzitní solární sporťák míří na trať dlouhou 3000 kilometrů

Pryč jsou doby, kdy studentská solární vozítka vypadala nevzhledně a nekomfortně. Blue Cruiser, s nímž chtějí němečtí studenti přejet Austrálii, vypadá jako sporťák z Bondovky.

Martin Sedlák

20. 7. 2017

Studenti z Porúrské univerzity v Bochumi připravili solární automobil, který klade maximální důraz na udržitelnost. Na podzim se v Austrálii vyrazí tímto solárním sporťákem na 3 000 kilometrů dlouhý závod automobilů poháněných sluncem. Trasa závodu se přitom táhne přes celý kontinent, ze severu na jih – z Darwinu do Adelaide.

Modrý křižník

Univezita v Bochumi těží ze spolupráce s ThyssenKrupp, největším německým ocelářským a technologickým koncernem, i z faktu, že se solárním vozům věnuje více než 15 let. Jeden ze solárních vozů připravených univerzitou vytvořil Guinessův rekord ujetím vzdálenosti 29 753 kilometrů při své cestě (téměř) kolem světa. Celkem již vytvořila univerzita osm solárních modelů, z nichž čtyři mají dokonce homologaci pro použití na silnicích.

Nyní prototyp vozu nazvaný Blue Cruiser (Modrý křižník) klade ještě větší důraz na využití maximálně udržitelného přístupu. Autoři se snažili snížit množství plastů vyztužených uhlíkovými vlákny. Například základní kostra automobilu je vyrobena z ultralehké oceli. Vnitřek vozu pak klade důraz na využití přírodních materiálů a vyhýbá se i použití kůže. Ve voze najdeme naopak len a biopryskyřici, které byly použity ve dveřích, přístrojové desce nebo na středovém panelu. Sedadla jsou potažena umělou kůží vyrobenou z vláken listů ananasu.

Solární pohon i vyhřívané sedačky

Vývoj vozu probíhal dva roky. Blue Cruiser je dlouhý 4,96, široký 1,76 a vysoký 1,17 metru. Vpřed ho pohání čtyři elektrické motory, které zásobuje přes baterie elektřinou pět metrů čtverečních solárních panelů umístěných na karoserii auta. V případě nedostatku solární energie je možné vůz nabíjet obdobně jako jiné elektromobily pomocí energie ze sítě.

Mimo solární panely a udržitelné materiály se však vůz neliší od běžných automobilů. Nejdeme v něm například centrální zamykání, systém hlídaní vzdálenosti, vyhřívané sedačky nebo adaptivní podvozek.

Šampionát solárních aut

Blue Cruiser může podle svých tvůrců uhánět rychlostí 120 kilometrů za hodinu. To je méně než jeho konkurence se spalovacími motory. Ovšem celý projekt klade důraz především na efektivitu využití energie. Tak, aby vůz zvládl obstát a ideálně zvítězit v závodě World Solar Challenge dlouhém 3 000 kilometrů, který se uskuteční na podzim v Austrálii. Start závodu solárních aut je 8. října a na soutěžním poli se utká několik desítek solárních prototypů nejen z Německa, ale také Japonska, USA, Nizozemí nebo třeba Polska.

Zdroj: vlastní, Bosolarcar.de