Masové záplavě plastů se lze bránit. Chytrá řešení ukazují, jak lze umělé hmoty využívat s rozumem

Masové záplavě plastů se lze bránit. Chytrá řešení ukazují, jak lze umělé hmoty využívat s rozumem

22. ledna 2019

S plastovým odpadem v oceánech se snaží naložit řada zajímavých projektů. Třeba organizace Ocean Cleanup vyslala na vodu první zařízení, jež chce postupně vytěžit 1,6 milionů km2 velkou plastovou plochu v Tichém oceánu.

Již dnes však existují projekty, které míří k podstatě věci: snaží se omezit spotřebu plastů nebo je nahradit udržitelnými alternativami. Pojďte se s nimi seznámit.

Skotsko bez vatových tyčinek z plastu

Letos na začátku roku se rozhodli v Itálii omezit plastové tyčinky na čištění uší. Již před rokem je však předběhlo Skotsko, které v lednu 2018 zakázalo hygienické umělohmotné vatové tyčinky. Reagovalo tak na množství vyplavených plastových tyčinek, které se objevily na břehu moře.

Amerika první: kosmetika bez mikroplastů

První zemí, kde se začali zabývat problémem znečištění vody mikroplasty, byly USA. Bývalý prezident Barack Obama přijal program, který obsahuje závazek „postupně odstraňovat plastové mikroperličky z výrobků osobní péče“. V roce 2017 začlenily jednotlivé státy unie toto opatření do svých politik. V Kanadě skoncovali s výrobou, dovozem a prodejem toaletních potřeb obsahujících mikroplasty v červenci 2018. V roce 2019 se pak omezení rozšíří na mikroplasty v přírodních produktech a lécích bez předpisu. Prvním státem EU, kde také skončili s prodejem kosmetických výrobků obsahujících mikroplasty, je Švédsko. Zákaz platí od začátku roku 2018.

Káva bez plastů chutná ještě víc

V německém Freiburgu založili iniciativu Freiburg Cup. Zákazník dostane svou kávu do cestovního kelímku z tvrdého plastu s víčkem za zálohu 1 euro. Tento kelímek může po vypití kávy vrátit v jedné ze zapojených provozoven po celém městě. Zde si kelímek odeberou, zákazníkovi vrátí zálohu, kelímek vyčistí a pustí zpátky do oběhu. Jeden kelímek lze využít až 400krát. Kelímky se vyrábí přímo v Německu z polypropylenu – tato látka velmi dobře odolává teplu, je recyklovatelná a zdravotně nezávadná.

Vratný systém kelímků a hrnků pronikl také do Česka. Z Olomouce se do dalších měst rozšířila iniciativa Otoč kelímek. Jeden vratný kelímek umí podle autorů projektu nahradit až 500 jednorázových. Kelímky lze využít již na 91 místech, a to v Praze, Brně, Olomouci, Ostravě, Liberci, Zlíně a dalších městech.

Již třetím rokem si také návštěvníci brněnských vánočních trhů za zálohu zakoupí plastový znovupoužitelný kelímek nebo porcelánový hrnek, který mohou vrátit v jakémkoli stánku. Brno tímto systémem vratných obalů ušetří za likvidaci obalů, což v případě adventních trhů znamená 6,5 tuny odpadu o objemu cca 500 kubických metrů.

Inovace s puncem udržitelnosti

Alternativu k nerecyklovatelným a jednorázovým produktům nabízí Kaffeeform z Berlína. Inovativní hrnky na kávu vyrobené s využitím zbytkové kávové sedliny spojené polymery připomínají mramor a voní po kávě. Materiál je recyklovatelný a výrobky z něj lze umývat také v myčce. Letos získal kávový hrnek prestižní ocenění Red Dot Award.

Na poli vývoje nových technologií, které se zabývají lepší recyklací nebo náhradou plastů, jsou úspěšná česká vývojová pracoviště. Například unikátní biotechnologie s názvem HYDAL umí podle svých tvůrců jako jediná na světě průmyslově zpracovat a využít použitý fritovací olej a přeměnit ho na zcela novou, vysoce hodnotnou surovinu – biopolymer typu PHB*. Ten je dále využitelný jako surovina pro výrobu bioplastů nebo jako přírodní rozložitelný mikroplast.

Obchodní i restaurační řetězce se nebojí říci jednorázovým plastům ne

S plasty na jedno použití se zavázala skoncovat také IKEA, rozhodnutí chce naplnit do roku 2020. Řetězce Lidl a Kaufland v České republice skončí do konce roku 2019 s jednorázovými plastovými výrobky, jako jsou brčka, jednorázové nádobí a příbory. Místo toho začínají nabízet produkty z udržitelných a recyklovatelných materiálů. Lidl do roku 2025 sníží počet plastů o jednu pětinu u vlastního značkového zboží.

Jinou strategii zvolilo Tesco, které udělalo revizi plastových obalů ve svých obchodech a plánuje do roku 2019 odstranit výrobky v těžko recyklovatelných obalech. Starbucks vyřadí plastová brčka ze svých nápojů do roku 2020 ve všech 28 000 pobočkách po celém světě.

#dostbyloplastu

V Česku se připojilo k diskuzi o redukci zbytných plastů Ministerstvo životního prostředí. V první fázi se do kampaně #dostbyloplastu přidaly firmy jako Cross Cafe a Bageterie Boulevard, jež budou podávat jídlo v keramickém nádobí. Síť UGO zase plánuje ušetřit 15 tun jednorázového plastu a ve vlacích Leo Expressu dostanete kávu do opakovaně použitelných kelímků, stejně jako na čerpacích stanicích společnosti Benzina, kde vám dají kávu i do vlastního hrnku.

Lépe, chytřeji, udržitelně

Výrobky z plastu přispívají svými užitečnými vlastnostmi k redukci spotřeby přírodních produktů a snižují náklady na výrobu řady produktů. Je však třeba zajistit jejich opětovné použití, recyklaci nebo nahrazení nebezpečných látek, které mohou poškozovat životní prostředí či ovlivňovat zdraví zvířat i lidí. Plýtvání plastovými produkty nemá pouze podobu ekonomické ztráty produktu, ale odráží se také v dalších nákladech, které je třeba investovat do vyčištění oceánů, řek, volné krajiny i veřejného prostoru ve městech a obcích.

Text vychází z informačního listu připraveného pro Kancelář Evropského parlamentu v České republice a Svaz moderní energetiky. Autor úvodní fotografie: Michael Bamberger, FreiburgCup.