Šen-Čenu vládnou elektromobily. V čínském Silicon Valley se už v klasickém taxíku nesvezete

Šen-Čenu vládnou elektromobily. V čínském Silicon Valley se už v klasickém taxíku nesvezete

15. ledna 2019

Téměř 95 % všech taxíků v čínském Šen-Čenu (Shenzhen) je poháněno elektromotorem. Jedno z nejrychleji rozvíjejících se měst světa má nyní na 21 tisíc elektrických taxíků, které zajišťují tichý a bezemisní provoz v tomto 12milionovém městě. Technologický hub, který spojuje pevninskou Čínu s Hongkongem, proráží jako město nové generace s důrazem na vzdělání, inovace a vysokou kvalitu života.

Šen-čenu se přezdívá čínské Silicon Valley, protože tvoří technologické centrum Číny, kde se sdružují nejinovativnější čínské startupy a technologická řešení v Asii. Město, v němž žije více než 50 % obyvatel s vysokoškolským vzděláním, se snaží se prorazit jako metropole nové generace, kde lidé nebudou muset obětovat životní styl na úkor zdraví. Spousta talentovaných Číňanů, kteří se dříve snažili usadit ve Spojených státech a zbohatnout tam na své píli a nápadech, se nyní usazuje právě v Šen-čenu a plní si své cíle zde.

Čistá mobilita jako jeden ze základních pilířů města

Město již ke konci roku 2017 kompletně elektrifikovalo svou autobusovou dopravu, která dnes čítá na 16 tisíc elektrických autobusů. Přechod na elektrické taxíky má každý rok zamezit emisí 856 tisíců metrických tun CO2 (propočet různých ekvivalentů najdete na tomto odkazu). Flotilu elektrických vozidel dodala do města čínská firma BYD (zkratka pro Build Your Dreams), která je momentálně jedním z předních hráčů na trhu s elektrickými vozy celosvětově a největším čínským výrobcem elektromobilů. Do této nadějné čínské firmy vložil své peníze například známý americký investor Warren Buffett.  

Firma začala ovládat také Jižní Ameriku, kde zatím dodala 100 elektrických autobusů do hlavního města Chile a nově také vyhrála tendr na dodání 64 autobusů na elektrický pohon do kolumbijského města Medellín, které se snaží prosadit jako hub elektromobility v Kolumbii. Město se rozhodlo investovat do čisté dopravy také z finančních důvodů. Dodané autobusy mají podle testů uspořit 60 % provozních nákladů a 75 % nákladů na údržbu vozového parku v porovnání s dieselovými autobusy.

Stále není dostatek nabíjecích stanic

Taxikáři si nicméně stále stěžují na problémy s nabíjením. Ve městě totiž zatím není dostatek dobíjecích stanic a řidiči musí často čekat ve frontách na nabití svého automobilu. Vláda a místní dopravní komise slibují změny k lepšímu a ve velkém investují do navýšení dobíjecích kapacit. V metropoli letos bude k dispozici 20 tisíc veřejných dobíjecích stanic, které by měly pokrýt současnou poptávku. Rozvoji čisté dopravy ve městě pomáhají především vládní dotace na pořízení vozů, bezúročné půjčky, rozšířené záruky na baterie od výrobců a také již zmíněné investice do nabíjecí infrastruktury.

Město tvrdí, že elektrické taxíky jsou o 70 % energeticky efektivnější v porovnání s benzínovou variantou. Dalším krokem budou muset být dodávky čisté elektrické energie pro tento typ dopravy. Elektromobilita totiž dává smysl hlavně tehdy, když elektrická energie pohánějící vozidla pochází z obnovitelných zdrojů. I přes to, že Čína patří mezi největší světové investory do čistých zdrojů a technologií, země stále závisí do velké míry na uhlí, které společně s dopravou nejvíce zatěžuje životní prostředí v čínských městech.

Čistá mobilita i pro česká města a firmy

I české firmy, obce a města mají možnost přejít na čistou mobilitu. Ta je v současnou chvíli nejvýhodnější právě pro aplikace městské dopravy a služeb, rozvážkových firem nebo osobní přepravy ve městech a okolí, kde mají elektromobily často mnohé výhody, jako parkování zdarma nebo oproštění od poplatků za vjezd do měst, což je například v Londýně.

Je pořízení elektromobilu příliš drahé? Nemáte v okolí nabíjecí stanici? Právě na tyto překážky se momentálně zaměřují dotační programy v České republice. Pro obce a města je tento rok připraveno až 100 milionů korun na pořízení vozidel s alternativním pohonem a vybudování nabíjecí stanice s největším možným příspěvkem až 1 milion korun na autobusy do 7,5 tun. Na velký úspěch programu Nízkouhlíkové technologie z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost navazuje další výzva, která dokáže podniky všech velikostí (mimo hlavní město Praha) podpořit jak v nákupu čistého vozového parku, tak ve výstavbě nabíjecí infrastruktury.