Světovým rekordmanem v prodeji elektromobilů jsou Norové

Světovým rekordmanem v prodeji elektromobilů jsou Norové

12. ledna 2019

V loňském roce byl každý třetí nově prodaný vůz v Norsku elektromobil. Země tak vytvořila světový rekord a přiblížila se svému cíli nahradit do roku 2025 všechna vozidla se spalovacími motory.

Nezávislá Norská cestovní federace vydala zprávu, že v roce 2018 bylo ze všech prodaných aut 31,2 % elektromobilů. Celkem se loni v Norsku prodalo 46 tisíc elektromobilů. V roce 2017 byl počet 20,8 % a 5,5 % v roce 2013. Prodej aut se spalovacími motory klesl o 17 procentních bodů oproti předchozímu roku a počet prodaných hybridních vozů vzrostl o 20 procentních bodů. Celkový prodej aut v roce 2018 se 148 tisíci vozy oproti loňsku klesl o 6,8 procentních bodů a přerušil se tak růstový trend z předchozích let. Mezi elektromobily se v Norsku nejvíce prodávala vylepšená verze Nissanu Leaf, následovala malá iBMW, Volkswaggen eGolf a modely Tesla.

Počet prodaných aut v Norsku. Světlá linka zobrazuje elektromobily a hybridy, tmavá benzínové a naftové vozy. Zdroj: Reuters.

Statistiky prodeje tak potvrzují celosvětovou vedoucí pozici Norska v počtu prodaných elektromobilů na hlavu. Podle Mezinárodní energetické agentury (IEA), která používá jinou metodologii, podle níž mezi elektromobily patří také hybridní vozy, které je možné dobíjet, je podíl elektromobilů v rámci nově prodaných vozů v Norsku 39 %, následuje Island s 12% podílem a Švédsko s 6%. Pro srovnání v Číně, tedy v zemi s největším absolutním počtem prodaných elektromobilů, je procentuální podíl 2,2 a v USA 1,2 %. Podle odhadů agentury Bloomberg se loni celosvětově prodalo více než 4 miliony nových elektromobilů.

Celkový počet prodaných elektromobilů ve světě. Současnost a odhad prodeje do roku 2020. Dominují Čína, USA, Evropa, Japonsko a Jižní Korea. Zdroje: Bloomberg NEF.

Fosilní velmoc Norsko, která patří k předním světovým producentům ropy a zemního plynu, si v rámci snahy ozelenit vlastní ekonomiku stanovilo cíl do roku 2025 nahradit všechna vozidla se spalovacími motory automobily bezemisními. Aby Norsko urychlilo snižování emisí uhlíku a znečištění ovzduší a ústup od benzínových a naftových vozů, zbavilo elektromobily většiny daní a nabízí výhody pro vlastníky elektromobilů v podobě parkování zdarma či husté sítě dobíjecích stanic. Boom elektromobilů přitom podle ředitele Norské federace dovozců aut poškozuje výběr norských daní, což vyvolává otázky, zda daňové zvýhodnění elektromobilů zůstane do budoucna zachováno.

Norská konzultační agentura Institut dopravní ekonomiky o splnitelnosti cíle pro rok 2025 vyjadřuje pochyby. „Přísně vzato si myslím, že není možné cíle dosáhnout, především proto, že mnoho lidí nemá soukromé parkovací místo a nechtějí si proto koupit auto na dobíjení, když nemají možnost doma vůz dobíjet. Můžeme dosáhnout 75% zastoupení trhu, pokud budou zachovány daňové výhody,“ řekl ekonom a zástupce agentury Lasse Fridstroem. Podle Norské asociace elektromobilů NEVA je však 100% podíl na trhu dosažitelný. „Uvědomujeme si, že dostupnost dobíjení představuje skutečnou překážku, stejně tak existuje riziko nedostatku elektromobilů,“ prohlásila ředitelka NEVA Christina Bu a dodala, že někteří zákazníci musí na dodání elektromobilu čekat rok i déle.

Norské elektromobily jsou nejekologičtější na světě

Podle nedávno zveřejněné studie Evropské agentury pro životní prostředí (EEA), jsou dopady elektromobilů na životní prostředí v rámci celého svého života od výroby po likvidaci výrazně nižší než u vozů se spalovacími motory. Emise skleníkových plynů elektromobilů vychází oproti klasickým autům o 17 až 30 % nižší v závislosti na typu auta. Studie přitom počítala s průměrným mixem výroby elektřiny v rámci celé EU, v němž je významně zahrnuta elektřina z uhlí. Norsko na rozdíl od všech členských států EU generuje 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů (z 95 % vodní elektrárny, zbytek geotermální a větrné), proto budou dopady norských elektromobilů na životní prostředí ještě významně nižší než v případě dalších evropských zemích.

František Marčík

Zdroj: The Hill, Reuters, Elbil, Obnovitelně, WEF