Ovládnou brzy nebe letadla na elektřinu?

Ovládnou brzy nebe letadla na elektřinu?

27. listopadu 2018

Izraelský startup Eviation Aircraft plánuje v roce 2021 uvést na trh bezemisní malokapacitní vrtulové elektroletadlo pro střední délku doletu. Mělo by disponovat poloautonomním ovládacím systémem.

Elektřina je budoucností dopravy. Izraelský startup Eviation Aircraft se rozhodl prorazit ve vzduchu. Ne však na poli dronů a vznášedel, kudy se zatím ubíral vývoj, ale na poli hromadné dopravy na velké vzdálenosti a začal vyvíjet vrtulové elektroletadlo.

Elektroletoun Alice je schopen uletět vzdálenost 1 200 kilometrů při maximální letové rychlosti přibližně 450 km/h. Kapacita letadla je devět míst pro pasažéry a dvě pro pilota a druhého pilota. Na délku měří 12,2 metrů a na šířku 16,12 metrů. Maximální vzletová hmotnost letadla je 6 350 kilogramů.

Letoun bude poháněn třemi vrtulovými motory o výkonech 3x260 kW. Konstrukce ocasních ploch letounu připomíná tvar V, jedná se o takzvané motýlkové ocasní plochy, jejichž výhodou je menší odpor vzduchu oproti jinými typům.

Li-ion baterie o kapacitě 900 kWh vyrobené přímo pro účely letounu dodá jihokorejská firma Kokam. Energetická  hustot z těch, které lze na trhu dostat. Bude rozmístěná v celém jeho objemu, včetně stropu, podlahy a křídel. Celkem bude vážit 3,8 tun, což odpovídá 65 procentům maximální vzletové hmotnosti.

Prototyp letadla by měl vzlétnout v roce 2019, a pokud úspěšně projde zkušebními testy, bude uveden do provozu v roce 2021. Cena jednoho letounu by se měla pohybovat kolem 50 milionů korun, tedy přibližně stejně jako letoun podobných vlastností Cessna Caravan. A sloužit by měl zejména pro regionální dopravu na středně dlouhé vzdálenosti, například v rámci Austrálie.

Hlavní výhodou nového letounu budou podle výrobce nízké provozní náklady. Právě ty podle majitele společnosti a inovátora Omera Bar-Yohayi začínají určovat podobu leteckého průmyslu a do budoucna ji pak výrazně promění. A v tomto ohledu vychází elektřina ve srovnání s leteckým benzínem a leteckým petrolejem bezkonkurenčně.

Výrobce také udává, že letadlo bude částečně samoovladatelné, tedy vybavené podobným řídícím zařízením jako elektromobily Tesla, General Motors a VW. Eviation zároveň udává, že jakmile to umožní zákony a regulace, je připraven elekroletadlo plně vybavit autopilotem. Poloautonomní systém usnadní logistiku při přepravě nákladů. A zároveň bude stabilnější v extrémních povětrnostních podmínkách a bouřích.

 

Malá elektroletadla ovládnou nebe dříve než velká

Budoucnost elektroletadel hlavní měrou závisí na pokroku a inovacích výrobců baterií a akumulátorů. Z toho důvodu s velkou pravděpodobností nejdříve na obloze uvidíme malé letouny. Dostupné baterie na trhu jsou zatím oproti konvenčním palivům příliš těžké. Ale výrobci každý rok představují baterie s vyšší energetickou hustotou.

Eviation Aircraft není jedinou firmou, která vyvíjí elektroletoun. Giganti leteckého průmyslu Airbus a Boeing stejně jako Uber zkoumají elektro a hybridní letecké technologie. Boeing a letecká společnost JetBlue Airways podporují startup Zunum Aero z amerického Seattlu. Ten nedávno oznámil, že v roce 2022 uvede na trh hybridní dvanáctimístné elektroletadlo.

Oproti tomu Airbus vyvíjí čtyřmístný elektroletoun pro městskou dopravu schopný vertikálního vzlétnutí i přistání po vzoru helikoptéry či vrtulníku. První demonstrační let by měl proběhnout na konci tohoto roku. Také společnost Uber pracuje na obdobném konceptu s názvem Uber Elevate.



Zdroje: Eviation, Fligh Global, Reuters