Boeing na uhlíkový odpad má za sebou první let s pasažéry

Britská společnost Virgin Atlantic uskutečnila historicky první komerční let, kdy její letadlo pohánělo udržitelné palivo, vyrobené z odpadu. Pasažéři ho vyzkoušeli na lince mezi Floridou a Spojeným královstvím.

Patricie Hnátková

5. 10. 2018

Na letišti Gatwick nedaleko Londýna se tento týden slavilo. Na přistání svého letadla Boeing 747-400 G-VROM, pojmenovaného Barbarella, se přišel podívat i samotný Sir Richard Branson. I když letadla jeho společnosti Virgin Atlantic jsou na tamním letišti k vidění běžně, tentokrát byl pořádný důvod k oslavě.

Nízkouhlíkové palivo z odpadu v těžkém průmyslu

Jak uvedli zástupci Virgin Atlantic na Twitteru, konkrétně tento let z floridského Orlanda se zapíše do historie letectví. A nezbývá než souhlasit: jde totiž o vůbec první komerční let, který byl uskutečněn díky udržitelnému palivu. To vyvinul biotechnologický startup LanzaTech.

Letecké palivo vyrábí LanzaTech recyklací plynů, které vznikají při produkci v těžkém průmyslu. Společnost přeměňuje tento dřív nevyužitý odpad, který je bohatý na uhlík, nejprve na etanol. Poté ho dokáže přeměnit na celou řadu produktů s nízkým obsahem uhlíku, a to včetně leteckého paliva.

„Dneska jsme přinesli důkaz, že přeměnit uhlíkové emise na letecké palivo není sci-fi,” řekla generální ředitelka LanzaTech Jennifer Holmgren. „Odteď už musíme na uhlíkové emise nahlížet jako na příležitost, nikoliv hrozbu.”

Nízkouhlíkové palivo z odpadu vzniklo i díky britské vládě. Ta loni v červenci přispěla společnosti LanzaTech v přepočtu bezmála 12 milionů korun, aby postavila svoji vůbec první výrobní továrnu. Její kapacita je asi 140 – 190 milionů litrů tohoto paliva za rok.

Uhlík už není hrozba, ale výzva

„Projekt, který mění odpad na letecké palivo, má velký potenciál změnit celé dopravní odvětví,” řekl britský poslanec Chris Gailing, který má dlouhodobě ve své gesci právě dopravu. „Díky převratnému vynálezu LanzaTech můžeme výrazně snížit emise skleníkových plynů a zlepšit kvalitu ovzduší kolem letišť v celé Velké Británii.”

„Lety na dlouhé vzdálenosti jsou pro cestovatele velmi důležité, protože jim umožňují setkat se se svými blízkými. Zároveň ale extrémně zatěžují životní prostředí,” řekl v tiskovém prohlášení Virgin Atlantic Sir Richard Branson. „Proto je povinností leteckých společností, aby se nejen tento druh cestování snažily udělat co nejudržitelnější.”

LanzaTech chce v roce 2025 recyklovat milion tun uhlíku ročně

Po prvním úspěšném komerčním letu se Sir Richard Branson také obrátil na parlament, aby podporu společnosti LanzaTech ještě rozšířila. Jeho vizí jsou tři továrny na palivo z odpadních plynů, které by měly být dokončeny do roku 2025.

Pokud by se to podařilo, LanzaTech by dokázala vyprodukovat víc než 473 milionů litrů takového paliva za rok a také znovu využít asi milion tun uhlíku, který by jinak „skončil v koši”.

Zdroje: Virgin Atlantic, LanzaTech, Guardian