Diesely končí svou nadvládu. Hybridy jsou u kupujících stále populárnější

Diesely končí svou nadvládu. Hybridy jsou u kupujících stále populárnější

05. června 2017

Po dlouhá léta vládly v evropských prodejích aut naftové motory. Ještě v dubnu minulého roku byl podíl nad padesáti procenty. Teď už rychle klesá a naopak je vidět trend růstu vozidel s alternativními palivy.

Podle statistik JATO Dynamics v dubnu roku 2017 poprvé klesl podíl prodaných nových vozidel s naftovým motorem pod padesátiprocentní hranici. Prodeje dieselů totiž už delší dobu výrazně klesají a tento měsíc dokonce spadly o 15 %! Neekologické naftové motory, které produkují mnoho emisí, tak patrně zlomila kauza Dieselgate od Volkswagenu. Zde se provalilo, že skutečné emise naftových motorů jsou mnohonásobně vyšší, než ty proklamované, protože vozy z tohoto koncernu měly v sobě software, který dokázal testovací cyklus oklamat.

Dobrá zpráva je, že lidé s ústupem od naftových motorů stále více přecházejí nejen k benzínovým motorům, ale i k těm s alternativními palivy nebo dokonce k elektromobilům. Statistika Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) ukazuje, že jen za první čtvrtletí roku 2017 se prodalo v Evropě o 37,6 % více aut s alternativním ekologickým pohonem, než tomu bylo loni. Nejrychleji rostly hybridy (+61,2 %) a elektromobily (+49 %).

Problémy s naftou

Kauza Dieselgate odhalila v plné nahotě problémy současných spalovacích motorů, především těch naftových. Ukazuje se, že nejen Volkswagen podváděl při testování spotřeby a emisí. Vyšetřovány jsou koncerny PSA, Fiat-Chrysler nebo Renault. Emise aut jsou několikanásobně vyšší, než uvádí výrobci ve svých oficiálních tabulkách a ty tabulkové hodnoty se plní třeba jen omezenou dobu, jen za velmi omezených podmínek (prakticky laboratorních) apod. Reakce na sebe nenechaly dlouho čekat.

Mnohá evropská města začala velké tažení za čistším vzduchem v centrech měst a naplánovala přísné regulace pro vjezd. Někde k tomu přistoupili tak, že dokonce zakážou vjezd autům s naftovým motorem. Bude to například Paříž, Madrid, Atény nebo dokonce takzvané „město automobilů“ Stuttgart, kde je domov značek Mercedes-Benz a Porsche.

Města naopak zavádějí podporu pro ty, kteří budou používat auta s alternativními palivy, především s elektromobily. Ty nebudou mnohde platit poplatky za vjezd, nebudou platit parkovné a získají od vlád i snížení silniční daně. Bohužel u nás si zatím o takových výhodách můžeme nechat jen zdát.

Zdroj: Motor1, vlastní