Češi ve velkém mění dodavatele energií. Argumentem je cena i ekologie

Měnit dodavatele energií je možné již několik let. Řada domácností svého dodavatele však ještě nezměnila. Alespoň prozatím, trend se totiž zrychluje.

Patrik Khudhur

12. 7. 2018

Liberalizace trhu s energiemi přinesla do Česka spoustu nových hráčů a tím pádem i řádnou dávku konkurence. Na trhu dnes operují desítky poskytovatelů energií, kteří se předhání v nabídkách. Někteří nabízí nižší cenu, delší fixaci i smlouvy na dobu neurčitou, jiní zase zajímavé programy.

Faktem ale je, že do roku 2017 změnu dodavatele provedly jen 3 z 10 domácností. Čas spojený s hledáním starých smluv, porovnáváním nabídek a podepisováním smluv nových je pro spoustu Čechů natolik cenný, že nějakou tu ušetřenou stovku nebo tisícovku oželí.

Podle největšího alternativního dodavatele Bohemia Energy  tak Češi ročně přichází o 6,5 miliardy korun. Průměrná domácnost by přitom ušetřila za energie až 2 352 Kč (panelákový byt) nebo až 6 249 Kč (rodinný domek).

Rok 2018 je nicméně rokem změny – podle Operátora trhu s elektřinou (OTE) změnilo za první pololetí roku svého dodavatele elektřiny 280 tisíc domácností a dodavatele plynu 156 tisíc domácností, tedy o třetinu více než za stejné období v předchozím roce.

Elektřina zdražuje. Lidé hledají alternativy

Jedním z důvodů je rostoucí cena elektřiny, kdy lidé začínají hledat levnější a dostupnější řešení. Změně také nahrála květnová úprava obchodních podmínek zákazníků ČEZ nebo rozprodání společnosti Innogy, o kterém jsme na webu již dříve informovali.

Zvýšení nákladů by se přitom mělo dotknout většiny českých domácností. Velkoobchodní cena elektřiny pro rok 2019 na Pražské energetické burze činí 1 170 Kč za megawatthodinu, což je dvakrát více než pro rok 2018.

Situace, kdy Češi bojovali za levnější telefonní tarify, ale svoje energie nechávali bez povšimnutí, se tedy pomalu mění. Napomáhá tomu i fakt, že změna dodavatele energií je stejně jednoduchá jako u mobilního operátora – stačí zvednout telefon.

Zároveň je dobré nedívat se pouze na akční cenu a nabízené bonusy, ale na to, jakou úsporu získáte dlouhodobě. Je dobré se přesvědčit, že vybraná firma je spolehlivá a stabilní. A také, že má dobrý zákaznický servis, nebo že přístup k účtu lze mít online. To kromě peněz ušetří i spoustu času.

Motivací je cena i ekologie

Impulsem ke změně však nemusí být nutně jen finanční výhodnost. Podle nového výzkumu Masarykovy univerzity jsou Češi velmi citliví na úspory ve spojení právě s ekologií: pokud vnímají, že je něco ohleduplnějšího k přírodě a současně tím uleví své peněžence, velice rychle se umí rozhodnout pro lepší variantu.

A protože si lidé za energie připlatí stovky korun ročně, hledají jiné varianty, mnohdy přitom zohledňují právě ty ohleduplnější k přírodě. Nicméně, tento myšlenkový pochod má svoje limity. Ve studii se totiž dále dočteme, že většina Čechů za odběr energie z obnovitelných zdrojů odmítá připlatit.

Zdroj: OTE, MUNI, Bohemia Energy, PXSphere