Půjde to i bez brčka? Jednorázové plasty už nejsou trendy

Na plasty pro jedno použití narážíte každý den: brčko v limonádě, vidlička ke hranolkům nebo u vatových tyčinek. Do Česka se však konečně dostala kampaň, která upozorňuje na zbytečné plýtvání plasty.

Kristýna Vobecká, Martin Sedlák

28. 6. 2018

V polovině letošního června představilo Ministerstvo životního prostředí kampaň #dostbyloplastu, která upozorňuje na sedm firem, co se dobrovolně zavázaly, že ze svého provozu vyřadí jednorázové plasty. Sedm firem působících na českém trhu se na začátku tohoto týdne zavázalo k omezení jednorázového plastového nádobí a jeho nahrazení alternativami šetrnějšími pro životní prostředí.

Dobrovolně bez zbytečných plastů

Nerezovou vidličku místo plastové, přísady pouze ve velkých balení na více použití nebo keramické nádobí dostanou nyní zákazníci firem CrossCafe, Bageterie Boulevard, Ugo, Benzina, České dráhy, Leo Express a kavárnách skupiny Dudes & Barbies.

„Otázku snížení spotřeby jednorázového nádobí a s tím spojených odpadů, jež nejdou recyklovat, bereme opravdu vážně a již v minulosti jsme podnikli mnohé kroky, na jejichž základě se v našich jídelních vozech a bistrovozech sedícím zákazníkům servírují pokrmy a nápoje ve skleněném a porcelánovém nádobí,“ uvedl Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah.

Stranou nezůstávají ani známé pražské kavárny. „Začali jsme zrušením plastových brček, na kávu do vlastního hrnečku poskytujeme slevu, na cateringy nepoužíváme jednorázové nádobí a stále vidíme spoustu možností, jak se plastů postupně zbavovat,“ doplnil při představení kampaně Lukáš Žďárský, jednatel společnosti Dudes & Barbies, která v Praze provozuje kavárny Vnitroblock a Kavárnu, co hledá jméno.

České podniky se tak přidaly ke globálním hráčům, jakým je například král fastfoodového občerstvení řetězec McDonalds. Ten se zavázal do roku 2025 nahradit veškeré své obaly na ty z obnovitelných zdrojů. To v praxi znamená, že všechna brčka, obaly, kelímky i tašky budou vyrobeny z recyklovaného nebo obnovitelného materiálu. V současnosti přitom pouze 10 % provozoven z celkových 37 tisíc po celém světě recykluje obaly od jídla. Řetězec se proto zavázal k 100% recyklaci ve všech provozovnách do sedmi let.

Bez plastů

Sedmička „statečných“, která se přihlásila k redukci plastů, však není jediná, kdo se snaží snížit v gastroprovozech svou ekologickou stopu.

Historicky se ke konceptu udržitelného provozu bistra a kavárny hlásí Kavárna Sicily café sídlící na Senovážném náměstí v Praze. Její majitel Tomáš Průša se tak postupné redukce jednorázových plastů neobává. „V současné době používáme většinu jednorázových obalů, příborů apod. z jiných materiálů. Poslední, co používáme z plastu, jsou brčka, jejichž papírovou bio náhradu v současné době testujeme. Tím budeme mít obalový a podobný sortiment materiálů komplet v eko provedení,“ představuje svůj přístup k provozu Tomáš Průša.

Hledání nových cest, které jsou založeny na redukci plýtvání s materiálem, není jen doménou pražské kavárny. To potvrzuje například brněnský SKØG. Také jeho majitelům plánovaný ústup od využívání jednorázových plastů vrásky nedělá. „Neočekáváme žádný dopad na provoz ani na nabídku našeho podniku. Patřičné kroky pro omezení plastů a obecně nerecyklovatelného materiálu jsme provedli již dříve,“ říká Vojtěch Velísek ze SKØG Urban Hub.

Jednou z možností, jak snížit zatížení planety zbytečným odpadem, je nabídnout zákazníkům využití vlastních hrnků. Některé z kaváren k tomu své zákazníky dokonce motivují slevou. „Naši hosté s vlastním kelímkem na kávu mají slevu na jakýkoli kávový nápoj, a to v hodnotě 10 Kč,“ doplňuje strategie brněnského podniku SKØG Vojtěch Velísek.

Podobnou strategii volí také některé ze sedmičky podniků, které zahájily kampaň ministerstva životního prostředí. „V praxi již vybízíme zákazníky, aby využívali své vlastní hrnky či tumblery s logy CrossCafe a tím získali slevu 5 Kč na svoji oblíbenou kávu,“ uvedl Alex Kral, ředitel společnosti CrossCafe. Ve vlacích Leo Expressu pak lze dostat kávu do opakovaně použitelných kelímků, stejně jako na čerpacích stanicích společnosti Benzina. Tam si můžete také žádat o kávu do vlastního hrnku.

S podobným přístupem mohl být dosud problém kvůli přísným hygienickým normám. V tom se však naštěstí také mění situace k lepšímu. „Máme písemné stanovisko Státního zdravotního ústavu, že dostat kávu nebo džus do vlastního hrnku nebo si odnést jídlo ve vlastní krabičce už nebude z pohledu hygieny problém. Právě na časté problémy s výkladem hygieny si stěžují nejen zákazníci, ale i samotné firmy,“ vysvětluje Vladislav Smrž, náměstek ministra životního prostředí.

Redukce plastů je jen začátek

Zaměření se na redukci plastů by však měl být jen první krok v udržitelném konceptu gastroprovozů. Ten by měl vycházet již ze samotné možnosti předcházení tvorby odpadů. To potvrzují zkušenosti již zmíněné kavárny Sicily café. „Odpady třídíme a hlavně se snažíme předcházet vytváření odpadu tím, že eliminujeme zboží, kde nelze obaly vracet. Například zcela odmítáme prodej nápojů v plechovkách a plastových obalech. Největší obalový problém máme hlavně s mlékem. I zde však hledáme alternativu,” říká majitel kavárny Tomáš Průša.

Další významnou složkou odpadů v gastropodnicích jsou zbytky z kuchyní. Správnou cestou by bylo jejich využití v kompostárnách nebo bioplynových stanicích. Ovšem k tomu nejsou všude vhodné podmínky a jejich zlepšení by provozovatelé kaváren uvítali. „V Šálku a Místě třídíme i bioodpad. Pokud by byly lepší podmínky pro kompostování, tak bychom tuto možnost přivítali a jistě se ke kompostování připojili,“ říká Tereza Benešová, manažerka kaváren doubleshot.

Další zajímavou součástí šetrného provozu kavárny pak mohou být také dodávky energie. Jako jedna z prvních společností přišel globální kavárenský řetězec Starbucks se závazkem, že bude pokrývat veškerou spotřebu elektřiny čistě dodávkami z obnovitelných zdrojů. Podporou elektřiny ze šetrných zdrojů pomůže kávový řetězec snížit emise o ekvivalent znečištění vyprodukovaného více než 80 tisíci osobních aut. Podobný přístup realizují také menší hráči na kavárenském trhu. Jde například o pražírnu Vermont Coffee Company, která se specializuje na organickou a fair trade kávu. Tato vermontská pražírna se letos v dubnu stala 100% obnovitelná, a to díky dodávkám elektřiny a biomatenu z blízké bioplynové stanice, která zpracovává organický odpad.

K možnosti podpořit výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů se mezi českými podniky hlásí zatím kavárna Sicily café. „Naše firma má toto ve své filosofii od samého počátku. Elektřinu poptáváme a odebíráme zcela z obnovitelných zdrojů,“ potvrzuje Tomáš Průša.

Příklady vybraných kaváren nebo bister potvrzují, že se zákazníci nemusí bát postupného ústupu od využívání jednorázových plastů. Rámec udržitelného provozu však kvalitním přístupem k výběru materiálů a třídění odpadů pouze začíná. Vedle řešení odpadového hospodářství provozu jde také o úsporu vody, využití recyklovaných obalových materiálů, ekologických čistících prostředků nebo právě nákup elektřiny z obnovitelných zdrojů. Do budoucna lze také pro zásobování využít šetrný provoz elektromobilů, ideálně v rámci sdílené ekonomiky.



Zdroje: Ministerstvo životního prostředí, Independent, BBC