Finále soutěže udržitelných evropských startupů ovládlo Prahu

27. června 2018

Finále soutěže PowerUP pro startupy s chytrými a udržitelnými nápady slavnostně vyhlásilo tři nejlepší projekty letošního roku. Slavnostní večer v Žofínském paláci v Praze rozdělil mezi první tři finalisty 45 tisíc eur. K vítězným projektům patří také český startup Neuron Soundware se systémem na bázi umělé inteligence, který analyzuje zvuk, a tím dokáže včas odhalit různé odchylky a poruchy ve strojích.

Prestižní soutěže se zúčastnilo 299 týmů z 24 zemí střední a východní Evropy a také řada investorů, zástupců firem a novinářů. Startupy, které se probojovaly až do finále, měly k dispozici mentory a intenzivní workshopy pro přípravu na tlak finálového večera. Ve velkém finále totiž jejich zástupci museli startup prezentovat před zaplněným sálem a odbornou porotou. To vše během pouhých tří minut. Tato dynamická forma prezentace (tak zvaný pitch) je v západním světě velice populární a zároveň účinná. Dokáže totiž z prezentujícího dostat maximum a potencionální investoři zároveň vidí, jak jednotlivec zvládá tlak, nervozitu a často také otázky na tělo přímo od investorů.

Do mezinárodního finále v Praze se probojovalo 15 startupů z Maďarska, Polska, České republiky, Slovenska, Slovinska, Litvy, Lotyšska, Srbska, Turecka, Ukrajiny, Estonska, Rumunska, Bulharska, Chorvatska a Řecka. Zástupci startupů se mnohdy nebáli požádat o investice v řádech sto tisíc eur a každý projekt za tímto účelem představil svůj byznys model a plány na expanzi. Projekty se týkaly především energetiky, čisté mobility, akumulace a inteligentních měst.

Finále soutěže udržitelných evropských startupů PowerUP ovládlo Prahu. Autor fotografie: InnoEnergyFinále soutěže udržitelných evropských startupů PowerUP ovládlo Prahu. Autor fotografie: InnoEnergy

Vítězem letošního ročníku se stal estonský startup Zubax Robotix. Jeho tým představil projekt regulátorů elektrických motorů pro letectví, které jsou o deset procent úspornější. Hlavní prezentující nám celou myšlenku vysvětlil v jednoduchých termínech. „Vymysleli jsme složitý matematický algoritmus, který dokáže lépe využívat energii z baterií a tím umožňuje elektrickým motorům cestovat při stejné kapacitě baterie dále a s menší spotřebou energie.“ Technologie je prý uplatnitelná i na budoucí bateriové technologie a díky její nízké pořizovací ceně bude dle Zubaxu vždy zajímavá. Zubax získal třicet tisíc eur a možnost zúčastnit se prestižního programu Highway® InnoEnergy.

Velkým českým úspěchem je startup Neuron Soundware, který získal bronzovou medaili a pět tisíc eur. Nadějný český startup vyvinul technologii na bázi umělé inteligence, která dokáže skrze neuronovou síť porozumět zvukovým a vibračním signálům, a díky tomu odhalovat různé poruchy či odchylky ve strojích. Marketingový manažer Neuron Soundware Martin Kubáň nám prozradil, že za největší přínos účasti na soutěži považuje zejména publicitu a příležitost oslovit nové zákazníky a investory v sektoru energetiky. Pro rozvoj firmy je podle něj klíčové získat další kapitál a zejména úspěšně překlopit co nejvíce proof-of-concept projektů do dlouhodobých kontraktů s klienty.

Jako hlavní řečník vystoupil marketingový expert a spoluzakladatel Virgin Airlines, úspěšný podnikatel, investor a mentor Alex Hunter. V rámci strhující prezentace upoutal pozornost celého sálu proměnou vztahu zákazník – prodejce. Na rozdíl od 20. století je podle něj dnes tento vztah ne jednosměrnou, ale oboustrannou formou komunikace. Úspěšný podnikatel proto musí naslouchat reálným potřebám svých klientů a budovat dlouhodobý vztah, založený na pozitivních emocích. Svou show zakončil inspirativní zprávou „Work hard. Think positive. Do great things,“ která je určena nejen zástupcům startupů.

Společenství InnoEnergy, které je podporováno Evropským inovačním a technologickým institutem (EIT), investovalo za posledních osm let do inovačních projektů přes dvě miliardy eur a díky tomu uvedlo na trh již přes osmdesát produktů. Pod tento úspěch se letos podepsaly také velké firmy, které daly projektu záštitu. Zajímavé je, že většinu z nich tvoří velcí hráči na trhu s klasickými zdroji energie. Dokazuje to, že i velcí hráči na trhu chápou novou energetiku jako cestu vpřed a příležitost k dalšímu růstu. Příkladem je MOL Group (maďarský ropný a plynárenský gigant), EnerjiSA (turecká energetická společnost) nebo Rafako (největší evropský výrobce kotlů).

Další akce podporovaná InnoEnergy se uskuteční 17. – 18. října v dánské Kodani. Motivem akce s názvem The Business Booster je „Budoucnost udržitelné energie je teď“. Na akci se představí přes 150 vystavovatelů, většina z nich budou právě startupy. V programu budou kulaté stoly i živé prezentace produktů či pitching sessions.