10 věcí, které jste nevěděli o hybridním sporťáku BMW i8

10 věcí, které jste nevěděli o hybridním sporťáku BMW i8

31. května 2017

Pokud by někdo hledal signifikantní automobil dneška i zítřka, určitě na prvním místě řekne Teslu Model S. Jenže po kratším přemýšlení možná bude lepší říct BMW i8. Proč? Je pro to 10 důvodů.

BMW i8 se dostalo do prodeje v červnu 2014 a i dnes o něm můžeme napsat, že jde o vůz, který skočil do budoucnosti. Není vůbec třeba pochybovat, že ať se na něj podíváte z jakékoli strany, najdete vždy nějakou zajímavost. Tady jsou...

Také čtěte:
Renault Twizy nebo BMW i8. Podívejte se, jaké elektromobily využívá policie

1. Základ auta je jako u Formule 1. Jde o monocoque vozu, který je vyrobený z uhlíkového kompozitu. Je extrémně pevný, lehký a vlastně tvoří jakousi bezpečnostní klec kolem posádky, stejně jako ve formuli.

2. Další díly vozu jsou z těch nejlehčích materiálů. Příkladem může být například karoserie z termoplastů, díly podvozku z hliníku apod.

3. Do extrému zašli technici při konstrukci u zadního okénka. Jelikož v dlouhé zádi sídlí spalovací motor, je třeba ho odizolovat od posádky něčím pevným a lehkým. A tak do přepážky mezi kabinu a prostor motoru bylo vlepeno sklo Gorilla Glass. Jde vlastně o supertvrdé a pevné sklo, které je ale zároveň extrémně tenké a lehké. Známe ho z dotykových telefonů. Celé sklo v autě tak nemá hmotnost ani 1,5 kilogramu.

4. Pohotovostní hmotnost činí 1490 kilogramů. To není málo, ale zařaďme si tuto číslici do souvislostí. Auto není žádný drobek – má rozměry 4689 x 1942 x 1298 mm. K tomu je uvnitř velká sada akumulátorů (7,1 kilowatthodin) a dva motory – spalovací a elektrický. Po gramech se tak uspořily na voze stovky kilogramů, které by v případě klasických materiálů auto vážilo.

5. Spalovací motor není žádný obr. Je to tříválec o objemu 1,5 litru s turbem. Tedy na první pohled žádný velký supersportovní agregát. I přesto ale vykazuje hodnoty více než nadprůměrné. Díky vysokým účinnostem dokáže nabídnout až 170 kilowatt a 320 newtonmetrů.

6. Vpředu pak pracuje elektromotor s výkonem 96 kilowatt. Zajímavostí je, že na rozdíl od mnohých elektromobilů a hybridů má vlastní dvoustupňovou převodovku.

7. Souhrnný výkon je 266 kilowatt a točivý moment 570 newtonmetrů. Kombinovaná spotřeba je přitom pouhých 2,1 litru na 100 kilometrů. Testy ukazují, že to ve městě není nereálná hodnota, protože na jedno nabití dokáže auto ujet až 37 kilometrů.

8. Reálná spotřeba vozu při dálkových jízdách je kolem 6 litrů na 100 kilometrů, a to i s využíváním vynikající dynamiky vozu.

9. Auto zrychlí na stovku za 4,47 sekundy, což není nijak úchvatná hodnota. V tomhle ohledu nejde o žádný supersporťák, Tesla v Ludicrous režimu to zvládne ani ne za polovinu času.

10. To nejlepší na závěr. Emise auta jsou 49 g/km CO2 (reálné emise u výfuku, nutné je ještě připočítat emisní zatížení výroby elektřiny), což je téměř poloviční hodnota požadavků EU v rámci emisních předpisů, které vstoupí v platnost v roce 2020.

A ještě několik zajímavostí na závěr. V některých státech Evropy či USA dostane kupující k novému autu i několik příjemných doplňků – například dotace na nákup ekologického vozu, levnější silniční daň, možnost nabíjet vůz zdarma, levnější nebo nulové sazby parkování v centrech měst, kam vozy tohoto typu mají na rozdíl od těch neekologických zdarma vjezd apod. Ty čtyři miliony, které BMW i8 stojí, se vám tak (alespoň částečně) vrátí.