V Oslu plánují nejekologičtější čtvrť světa

29. května 2018

V posledních letech to vypadá, že se po celém světě rozjíždí soutěž o nejekologičtější město či čtvrť planety. Kdo ji vyhraje? Náš tip zní: Oslo.

Neuplyne snad měsíc, kdy by nějaké město neoznámilo, že se do roku XYZ stane tím vůbec nejekologičtějším nebo enviromentálně nejpřívětivějším na planetě. Mistry jsou v tom metropole v Perském zálivu, které plánují ekologické zázraky v poušti v podstatě pořád.

Problém spočívá v tom, že výstavba uprostřed pouště, která je placená z peněz získaných exploatací ropy, prostě ekologická není a být nemůže. I když na střechy všech domů dáte ty nejmodernější solární kolektory a do sklepa špičkové baterie.

Oslo Airport City v norských Helsinkách.Oslo Airport City v norských Helsinkách.

Norský přístup je jiný, vychází více z přirozených tradic hlavního města i norské krajiny, nespočívá v rychlé a nesmyslné revoluci, ale opatrné a pečlivě plánované evoluci. Své plány nedávno představily společnost Haptic Architects a Nordic Office of Architeture. Spočívají ve výstavbě nového města, respektive nové městské části poblíž letiště. Měla by se jmenovat OAC neboli Oslo Airport City a v plánech je i první energeticky pozitivní letiště světa.

Co si pod tím představit? OAC bude využívat energii, kterou bude vyrábět samotné město – všechno bude tedy vznikat přímo na místě. Bude pohánět také veškerou místní dopravu postavenou na autonomních automobilech-elektromobilech. „Máme jedinečnou příležitost navrhnout město úplně od začátku,“ uvedl ředitel Haptic Architects Tomas Stokke pro magazín Dezeen. Jeho koncept je založen na následujících pěti zásadních bodech.

Město pro chůzi

Celá koncepce počítá s tím, že hlavním dopravním prostředkem ve městě bude obyčejná lidská chůze. Díky komplexnímu plánování by všechno mělo být dosažitelné pohodlně a komfortně pěšky, díky systému krytých chodníků, arkád a podchodů i v zimě a za špatného počasí.

Oslo Airport City v norských Helsinkách.Oslo Airport City v norských Helsinkách.

Město bez aut

Centrum města bude pro automobily tabu, s výjimkou policie, hasičů a sanitek se tam vozem nedostane nikdo – přitom je údajně myšleno i na zásobování. Podle architektů auta snižují komfort i pocit bezpečí ve městě, takže je prostě vyškrtli.

Město zelených technologií

OAC by mělo být plné těch nejmodernějších technologií, jaké si jen člověk dokáže představit. Většina z nich ještě nebyla upřesněna, ale město by mělo plně splňovat ty nejpřísnější požadavky na tzv. Smat City, tedy chytré město. Počítá se s auty a autobusy řízenými autopilotem, inteligentním městským osvětlením, které bude reagovat na individuální lidské potřeby. Mezi plánovanými technologiemi ale nechybí také chytré třídění odpadu i bezpečnost založená na kamerových systémech rozpoznávání tváří.

Oslo Airport City v norských Helsinkách.Oslo Airport City v norských Helsinkách.

Město obnovitelné energie

Město bude spotřebovávat pouze energii, kterou si samo vyrobí pomocí obnovitelných zdrojů energie. Všechny domy mají být vybavené solárními panely, v okolí mají vyrůst větrné farmy a samozřejmostí budou bateriová úložiště, kam se energie akumuluje.

Město elektrických aut

Do OAC budou mít možnost vjet pouze elektromobily, což by mělo výrazně přispět k tomu, že zde bude dýchatelný vzduch.

Oslo Airport City v norských Helsinkách.Oslo Airport City v norských Helsinkách.

Je to vůbec možné?


Oslo chce, aby v tomto městě bydleli především zaměstnanci letiště, kteří by tak nemuseli moc jezdit auty. Do budoucnosti je také počítáno s expanzí jak letiště, tak samozřejmě i přidruženého města. Odhady říkají, že do roku 2050 se počet jeho zaměstnanců více než zdvojnásobí.

Nejde přitom o žádný dekády vzdálený sen; první práce by měly začít už v roce 2019 a do roku 2022 by měla být stavba městečka dokončená. Za pouhé čtyři roky si tak budeme moci povědět, jestli V Norsku měli jen naivní sen, anebo geniální vizi.

Zdroj: Futurism