Rozhovor: Globus vymýcení dvojí kvality jednoznačně podporuje

Rozhovor: Globus vymýcení dvojí kvality jednoznačně podporuje

13. května 2018

O postoji Globusu ke dvojí kvalitě potravin, úspěšné spolupráci s lokálními producenty nebo o sortimentu biopotravin v hypermarketech Globus jsme si povídali s Ing. Petrem Chmelařem ze společnosti Globus, která se na začátku roku zavázala, že zamezí dvojí kvalitě potravin u svých privátních značek v Česku a Německu.

Jak se aktuálně Globus staví ke dvojí kvalitě potravin v různých zemích u stejných produktů?

Už několik měsíců se v Globusu zabýváme vymýcením dvojí kvality v rámci našich privátních značek. Od června tak už naši zákazníci nenaleznou v sortimentu našich značek žádné produkty dvojí kvality. Produkty, které nejsou identické s těmi německými, pro ně postupně odlišujeme. U většiny výrobků máme identického výrobce a složení s německými Globusy. U dalších se pak snažíme stejně jako Globus v zahraničí podporovat regionální dodavatele, tedy dodavatele z Česka.

Nechceme ohrozit naši dlouhodobou spolupráci s těmito dodavateli, jejich produkty jsou u našich zákazníků velmi oblíbené. Abychom je však srozumitelněji zákazníkům již na první pohled odlišili, neponesou jméno privátní značky jako ty německé, ale mají nové, jednoduché oranžovobílé obaly s označením „Dobrá kvalita – Nízká cena“. Konkrétně jde o více než čtyři desítky produktů napříč sortimentem od našich osvědčených místních dodavatelů.

Co přesně děláte pro zachování stejné kvality produktů vašich privátních značek?

Na konci loňského roku jsme prověřili ve spolupráci s dodavateli a Globusem Německo všechny výrobky vlastních značek. Tyto produkty preventivně kontrolujeme, zda splňují to, co je uvedeno na etiketách a na čem jsme se s dodavateli domluvili. Věnujeme se také podrobnějším zkoumáním obsahu a složení. Například čerstvé potraviny, jako jsou mléčné výrobky či uzeniny, prošly komplexním testováním nezávislé certifikované laboratoře.  

V souvislosti se zvyšováním kvality sortimentu jsme vypsali u několika vytipovaných výrobků nová výběrová řízení s cílem zvýšit kvalitu výrobků, mimo jiné také i na Pizzu salámovou, která dosud byla v nabídce pod značkou Korrekt. Ta s původním složením již v našich regálech není a brzy nabídneme nové složení se sýrem a se změnou nevyhovujících ingrediencí. (Na odlišné složení salámové pizzy Korrekt včetně použití náhražky sýra upozornila jedna ze studií VŠCHT, pozn. red.)

Sjednotit kvalitu výrobků v našich privátních značkách byl první krok. Dává nám ale smysl i to, že jdeme ještě dál. Přes sedm set produktů vyrábíme v každém našem hypermarketu čerstvé každý den a dle vlastních receptur. Jejich kvalitu máme plně pod kontrolou od pořízení suroviny přes zpracování až po jeho finální podobu. A za každý tento náš výrobek pod označením Poctivá výroba Globus stoprocentně ručíme. Jde o pojmenování toho, co nás odlišuje od konkurence. To, že máme skutečné řezníky, uzenáře, cukrářky, pekaře a kuchaře, kteří vše vlastníma rukama zpracovávají denně čerstvé od základu, což není reklamní sdělení, ale fakt.

Zaznamenali jste reakce z řad zákazníků k problematice dvojí kvality?

Dvojí kvalita je v poslední době velmi diskutované téma. Zaznamenali jsme několik reakcí ať už těch negativních například po zveřejnění výsledků testování dvojí kvality potravin, či celou řadu pozitivních, kdy veřejnost velmi uvítala náš závazek proti dvojí kvalitě potravin bojovat.

Myslíte si, že je pro zákazníky kvalita potravin při rozhodování o nákupu důležitá?

I přesto, že je stále velká část zákazníků citlivá na cenu a nakupuje na základě letákových promocí, roste počet těch, pro které je důležité právě složení potravin a původ. A je logické, že chtějí mít v Čechách možnost nakoupit stejné výrobky jako například v Německu nebo Rakousku. Ano, kvalita potravin se stává při nákupech našich zákazníků stále důležitějším rozhodovacím kritériem. Globus je jednoznačně tím obchodníkem, který vymýcení dvojí kvality podporuje.

Jak hodnotíte přístup české vlády ke dvojí kvalitě potravin a k obecné informovanosti o této problematice?

Vítáme každou aktivitu, která povede k zamezení dvojí kvality u značkových produktů a dá českému zákazníkovi možnost nakoupit výrobky se stejným složením, jaké je například v Německu nebo Velké Británii. A tyto aktivity jsme také připraveni podpořit.

Globus rozšířil nabídku lokálních a bio produktů, která patří k jedné z nejlepších na trhu. Co vás k tomu vedlo?

Zájem o české a lokální produkty se probouzí u čím dál více lidí. Ti hledají v regálech potraviny, které jsou vypěstované nebo vyrobené přímo v jejich regionu. Už několik let se proto soustředíme na podporu a rozšíření spolupráce s místními pěstiteli a prvovýrobci všude tam, kde působíme.

S kolika regionálními dodavateli a producenty aktuálně spolupracujete?

Od roku 2011 jsme začali postupně rozšiřovat spolupráci s menšími regionálními výrobci především čerstvých produktů v jednotlivých krajích a v současné době spolupracujeme s více než 120 regionálními dodavateli. Díky vzájemné blízkosti tak můžeme hypermarkety zásobovat každý den čerstvým zbožím, a to v případě potřeby i dvakrát denně.

Velmi dobře funguje spolupráce také v rámci sortimentu ovoce a zeleniny, kde nyní spolupracujeme již s 25 lokálními dodavateli. Tito pěstitelé jsou schopni dobře reagovat na naši aktuální potřebu. V praxi to znamená, že když vidíme, že zákazníci mají o něco konkrétně zvýšený zájem, objednáme u pěstitele další dodávku. A ten nám ji přímo do hypermarketu přiveze během několika hodin.

Jak celkově hodnotíte spolupráci s lokálními producenty? Přináší vašemu podnikání nějaké výhody?

Máme velkou radost, že portfolio našich lokálních dodavatelů a partnerů roste. Naším společným cílem je vyjít vstříc potřebám a přáním zákazníků a nabízet jim kvalitní a široký sortiment. Uvědomujeme si, že podporou místních pěstitelů a výrobců pomůžeme nejen jim, ale celému regionu a rozšíříme a zatraktivníme také nabídku pro naše zákazníky.

Lokální dodavatelé se výrazně podílejí na našem celkovém obratu a tento trend chceme i v budoucnu nadále rozvíjet. Díky této intenzivní spolupráci, kdy jsou schopni zboží do našich hypermarketů navážet napřímo, dochází ke zkracování dodavatelského řetězce a zlepšuje se čerstvost a zásobení našich pultů a regálů.

Vaše zákazníky znáte zřejmě velmi dobře, můžete nám říct, jaký druh biopotravin u vás nakupují nejraději?

Sortiment biopotravin rozšiřujeme dlouhodobě. Reagujeme tak na rostoucí poptávku zákazníků, která se každým rokem zvyšuje v průměru o 20 procent. I letos nám dosavadní vývoj ukazuje, že tento trend bude pokračovat. V našich hypermarketech tvoří sortiment biopotravin a ekologicky šetrných drogistických výrobků stále větší podíl, jinými slovy poptávka i nabídka stále roste, aktuálně máme v nabídce více než 600 bio výrobků a také téměř 140 drogistických výrobků pro děti a péči o tělo. Největší zájem mají zákazníci o čerstvé mléko, jogurty, tvarohové výrobky, oleje a čokoládu.

Biopotraviny jsou v rámci alternativních potravin obratově stále nejsilnější kategorií, ale zájem roste i o další skupiny. Proto jsme bio a další alternativní potraviny oddělili od dalšího sortimentu, abychom zákazníkům nákup usnadnili a ušetřili jim čas při hledání. V oddělení „Zdravý svět“ tak u nás zákazníci mohou nyní vybírat z více než 1 300 položek alternativních potravin ze sortimentu bio, raw, bezlepkové nebo veganské stravy.

Kam by podle vás společnost Globus prodej biopotravin ve svých českých hypermarketech ráda směřovala?

Naší vizí je množství certifikovaných biopotravin neustále rozšiřovat, a to ve prospěch tuzemských výrobků oproti dováženým, chceme mít u každého výrobku českou variantu. Věříme, že certifikovaných českých producentů biopotravin bude s dalšími roky přibývat a s tím i počet jejich výrobků na našich pultech.

Ing. Petr Chmelař, ředitel Category managementu Food Globus ČR

Ing. Petr Chmelař. (Autor fotografie: Globus ČR.)Ing. Petr Chmelař. (Autor fotografie: Globus ČR.)

Absolvoval Vysokou školu ekonomickou, Fakultu mezinárodních vztahů se specializací na mezinárodní obchod a logistiku. První cenné pracovní zkušenosti získal u společnosti Lidl. Během svého tříletého působení spoluzodpovídal za expanzi 100 prodejen v České republice a 50 ve Slovenské republice. Dále působil ve společnosti Plus Discount jako zástupce vedoucího nákupu a v Aholdu na pozici komerčního ředitele čerstvých potravin. Poté nastoupil již k současnému zaměstnavateli do společnosti Globus ČR. V Globusu působí s jednoletou přestávkou od roku 2008. Tři roky je ředitelem category managementu Food. Věří, že maloobchod stojí na zásadní křižovatce. Ti hráči, kteří se nepřizpůsobí novým potřebám zákazníků, budou nuceni trh do pěti let opustit.

Restaurant Day: Opravdové potraviny pro všechny EvropanyRestaurant Day: Opravdové potraviny pro všechny Evropany

Zajímají vás kvalitní potraviny? Pak přímo pro vás je určena akce Restaurant Day „Opravdové potraviny pro všechny Evropany”, která proběhne 9. června 2018 od 11:00 v Tržnici Brno na Zelném trhu. Akci pořádá Informační kancelář Evropského parlamentu v ČR a Obnovitelně

Naším společným cílem je upozornit na výhody regionálních, kvalitních potravin na pozadí evropských témat, ve kterých EU usiluje o zlepšení přístupu k dobrým potravinám bez chemie. Těšit se samozřejmě můžete na řadu nebesky dobrých produktů lokálních kaváren, pražíren, minipivovarů nebo vinařů, ale také na svěží značky brněnských návrhářů.

Pravidelné aktualizace můžete sledovat na facebookové události akce.