Firmy Lamborghini a Uber začaly šlapat do elektrokol

Výrobce vozů Lamborghini se rozhodl, že zahájí výrobu limitované řady elektrokol, za fešáka na dvou kolech od této italské luxusní značky si ale noví majitelé pořádně připlatí. Pro nás ostatní je tu Uber, který právě koupil firmu Jump Bikes. Ta svá elektrokola sdílí v celkem 40 městech hned v 6 zemích.

Tomáš Vondra

25. 4. 2018

Luxusní elektrická kola, která si bude moci dovolit jen několik vyvolených, by po čtyřhodinovém nabití měla ujet až 145 kilometrů. Kola s elektronickým zabezpečením proti krádeži mohou zákazníci dostat v barvách vozů Lamborghini a jejich cena začne na 14 500 eurech, tedy asi na 367 000 korunách. Informovala o tom agentura APA.

Lamborghini zatím příliš do obnovitelných technologií neinvestovalo, takže s nimi nemá dostatek zkušeností. Proto se tato italská automobilka rozhodla, že bude na výrobě spolupracovat se start-upem Italtechnology. Lamborghini je italská značka, patří ale pod německý automobilový koncern Volkswagen, který už několikrát ukázal, že to s elektrickou mobilitou myslí velice vážně.

Obchod s elektrokoly v Itálii vzkvétá a oproti jiným zemím Evropské unie má tamní trh stále velký růstový potenciál, uvedla APA. Elektrokola přitom v Itálii nepřestávají čelit silné konkurenci klasických kol, kterých se loni prodalo 1,5 milionu.

Různá elektrokola zařadila nedávno do své nabídky i většina ostatních automobilek jako například Fiat Chrysler, BMW, Peugeot a Toyota. Elektrokolo Fiat E-Bike 500L se prodává od přibližně 1 480 eur (37 500 Kč).

Ve stopách Uberu?

Že je v elektrokolech budoucnost dopravy, věří i jiný gigant – společnost Uber. Ten se dohodl na koupi společnosti Jump Bikes nabízející sdílení elektrokol. Informoval o tom přímo Uber, nezveřejnil však hodnotu transakce.

„Jsme odhodláni spojovat v rámci aplikace Uber různé druhy dopravy, abyste si mohli vybrat nejrychlejší a cenově nejdostupnější způsob, jak se dostat tam, kam potřebujete,” uvedl generální ředitel společnosti Dara Khosrowshahi.

Společnost Jump Bikes byla založena v roce 2008 a své služby nabízí ve 40 městech v šesti zemích. Trh se sdílením jízdních kol nyní roste zhruba o 20 % ročně a v roce 2020 by se jeho hodnota měla pohybovat v rozmezí 3,6 - 5,3 miliardy eur (zhruba 91 až 134 miliard Kč), napsal server BBC.

„Uber se zaměřuje tímto směrem zčásti proto, že je to rychle rostoucí sektor. Zároveň se však připravuje na dobu, kdy nebudeme vlastnit auta,” vysvětlil krok BBC profesor David Bailey z Aston Business School. „Samořízená vozidla přicházejí a ve velkých městech v budoucnosti nebude třeba vlastnit auto,” dodal.

Zdroj: Gazetta