Létající auta jsou slepá ulička, varuje Elon Musk

06. dubna 2018

Pokud jde o budoucnost našich silnic, je generální ředitel společností Tesla a SpaceX Elon Musk velmi optimistický. Na rozdíl od mnoha jiných vizionářů a investorů by ale na létající auta nevsadil ani čtvrťák.

Pro někoho, kdo je takový fanoušek do odvážných a revolučních technologií, jako je Musk, je značně netypické, že nějaké moderní inovaci nevěří. Navíc když Muskem navrhované řešení dopravní krize (tedy Hyperloop) je podle mnoha kritiků ještě bláznivější.  

Létající auta vyvíjí Airbus i Uber

Elon Musk svůj rozporuplný postoj k létajícím vozům vysvětlil v polovině února 2018 v rozhovoru pro agenturu Bloomberg. „Samozřejmě, že se mi líbí létání,” řekl Musk novináři Maxi Chafkinovi z Bloombergu. „Ale je opravdu těžké si představit, že by se létající auto stalo dlouhodobým řešením.”

Budoucnost s létajícími auty je už dlouho předmětem sci-fi – stačí si vzpomenout na filmy, jako byly Star Wars nebo Blade Runner.  Veřejnost díky nim myšlenku létajících aut zná, a proto se řada firem snaží létající auta vyrobit a změnit sen na realitu. Zdá se, že mezi všemi, kdo o to usilují, se ujal vedení letecký gigant Airbus. Do konce letošního roku chce mít své autonomní létající vozy na obloze i na silnicích.

Spoluzakladatel společnosti Google Larry Page také pracuje na svém vlastním leteckém autě v rámci startupu  Zee.Aero. Dokonce uvažuje i o koncepci automobilů, které by mohly fungovat na principu dronů.

Dokonce i Uber chce mít vlastní flotilu létajících automobilů, které využívají technologii vertikálního vzletu a přistání (neboli VTOL) a už jsou hotové plány, které obsahují i infrastrukturu potřebnou k tomu, aby celá koncepce fungovala.

Bezpečně na zemi

Navzdory tomuto dynamickému vývoji je Musk přesvědčen, že létající automobily nikdy nenahradí dopravu na zemi a může v tom mít pravdu. Zejména proto, že pokud se řada výrobců létajících vozidel rozhodne pro verze typu VTOL, nebudou to vlastně auta v pravém slova smyslu. Ostatní modely, jež jsou ve vývoji, ale stále potřebují vzletovou dráhu, jde tedy vlastně o auta.

Pro Muska je posedlost létajícími automobily, která se šíří Silicon Valley, až komická. Pokud totiž budou létající auta uvedená do provozu, nebude to pro městskou dopravu rozhodně pozitivní. Létající auta, jak vysvětlil v rozhovoru pro Bloomberg, totiž budou muset vytvářet značnou stoupavou sílu, aby se vůbec udržela ve vzduchu. To znamená velice špatnou zprávu pro ty, kdo jsou na zemi:  výsledkem totiž bude silný hluk a vítr pro ty dole.

Existuje také značná pravděpodobnost, že z automobilů budou odpadávat kusy odpadu, špíny nebo klidně i blatníků, to všechno na obyvatele měst dole. A to ani nemluvě o tom, co by se mohlo stát, kdyby došlo k horším poškozením. Pokud se někdo bude o své létající auto špatně starat, mohly by podle Muska fungovat jako gilotina. „Když budete vědět, že vám tyhle věci mohou proletět kolem hlavy, rozhodně nebudete klidnější,“ řekl Musk.

Hyperloop aspiruje na ekologického premianta

Pro amerického vizionáře je Hyperloop také mnohem ekologičtějším řešením, na jeho provoz by se mělo spotřebovávat mnohem méně energie, než kolik dle současných odhadů spotřebuje na vzlétnutí vůz, jež bude navíc určený jen pro několik málo osob.

A jak je možné, že bude podle Muska Hyperloop ekologičtější? Díky tomu, že v trubici, kterou vlak pojede, bude téměř úplně vypumpovaný vzduch, bude mít vůz téměř nulový odpor vzduchu, a to prostě proto, že tam žádný vzduch nebude. A tak by měl být Hyperloop ve výsledku řádově méně energeticky náročný než třeba magnetický vlak Maglev, oproti létajícím autům pak půjde o úsporu nesrovnatelnou.

Zdroj: Bloomberg, Futurism