SkyWay: Budoucnost městské dopravy je ve vzduchu

Běloruská společnost vyvíjí řešení pro městskou dopravu, které může navždy vyřešit problém s dopravními zácpami a znečištěním životního prostředí. Seznamte se s projektem SkyWay – přeprava v „létajících“ kapslích, jež je variací na hyperloop Elona Muska. Na rozdíl od něj však tento projekt již vstoupil do první fáze získání certifikace pro přepravu osob.

Kristýna Vobecká

19. 3. 2018

SkyWay je v podstatě přeprava v kapslích, které připomínají lyžařské kabinky. Tyto kapsle jezdí díky instalovanému systému samostatně bez řidiče po kolejnicích zapřených o pravidelně rozmístěné podpěry. Kapsle se tak pohybují ve vzduchu nad zemí a nevyžadují vytvoření nové speciální infrastruktury. Jedna kapsle podle posledního testování pojme až 24 lidí.

Vzdušná městská doprava budoucnosti 

SkyWay také oproti zmíněnému hyperloopu není určen pouze pro rychlé cestování na velké vzdálenosti, ale je připraven také na kratší cesty s četnými zastávkami. Z toho důvodu by mohl být ideálním řešením do městského provozu, kde by mohl nahradit současnou městskou hromadnou dopravu. Technologie může ve městě dosahovat rychlosti až 150 km/h a uvézt až 10 tun nákladu. Výrobce SkyWay Technologies také slibuje, že SkyWay v dopravní špičce dopraví až 25 000 lidí v jednom směru. Projekt dále řeší budoucí problémy s ubývajícím místem ve velkých metropolích a výkupem pozemků pro výstavbu dopravní infrastruktury. Zastávky tak mohou být umístěny buď v kotevních podpěrách, nebo v okolních budovách.   

Velkou konkurenční výhodou projektu je bezpochyby jeho cena, technologii SkyWay lze vybudovat za náklady srovnatelné s výstavbou běžné železnice. Čisté náklady na přepravu pomocí SkyWay by měly být 5krát nižší než u osobní dopravy autem a 3krát nižší než u dopravy tramvají.

Konkurenční výhody létajících kapslí 

SkyWay je oproti konvenční veřejné dopravě poháněn pouze elektřinou, neprodukuje žádné emise, takže nijak neškodí životnímu prostředí, neznečišťuje půdu ani vodu a zabírá v místě výstavby skutečně málo prostoru. Instalace nevyžaduje žádné nadjezdy, tunely, mosty nebo výstavbu dalších silnic. Díky automatizovanému systému, který dopravu technologie řídí, slibuje výrobce naprostou spolehlivost v případě nepříznivého počasí, extrémních teplotních výkyvů a stabilitu v případě přírodních katastrof. Samozřejmě šetří náklady na personál běžně nutný pro provoz veřejné dopravy a eliminuje lidský faktor v zavinění dopravních nehod. 

A nakonec největší výhodou oproti Muskovu hyperloopu je skutečnost, že technologie není pouze ve fázi vize, ale již existují tři aktuálně testované prototypy a projekt obdržel certifikaci pro technické řešení v Rusku a příslib spolupráce s ruskou univerzitou dopravy.

Zdroje: Sw-tech.by, Cleantechnica.com