Muskovy tunely provrtají planetu. A možná nejen tu naši

Muskovy tunely provrtají planetu. A možná nejen tu naši

25. března 2018

Co mají obří tunely společného s obnovitelnými zdroji? Dá se říci, že téměř všechno.

O Elonu Muskovi a jeho práci se ve spojení s ekologičtějším přístupem ke světu dá mluvit prakticky neustále, ať už jde o jeho projekty solárních střech, úložišť energie, Hyperloopu nebo levnější dopravě materiálů na oběžnou dráhu.

Trošku ve stínu těchto obřích projektů zůstává jeho razící společnost. Je to ale škoda, ve skutečnosti se totiž jedná o jeden z těch nejrealističtějších Muskových plánů, který může ušetřit víc energie než mnoho kvalitních úložišť energie. Ale největší síla Muskovy razící společnosti se projeví až v součinnosti s jeho ostatními projekty…

Musk začal o ražení tunelů poprvé mluvit na konci roku 2015 – a protože je mužem činu a má dostatek volného kapitálu i investorů, kteří jeho záměrům věří, hned v roce 2016 založil společnost nazvanou Boring Company, neboli velmi ne-sexy „Razící společnost“.

Vedla ho k tomu nespokojenost s dopravou v jeho milovaném Los Angeles, která je podle něj hrozně omezená a jen 2-D; přitom přesun pod zem by jí nesmírně pomohl. Stačil rok a Musk měl k dispozici první razící zařízení – v únoru 2017 začal razit první tunel – v hloubce pouhých 4,5 metrů vytvořil 15 metrů dlouhý a 9 metrů široký tunel na testovacím pozemku jiné jeho společnosti SpaceX v Kalifornii.

Tento projekt považuje jen za svůj koníček; když mluvil v květnu na konferenci TED o svých záměrech, uvedl, že Razící společnost mu bere jen pouhá dvě procenta času. Jenže to by nebyl Musk, aby nedokázal i na pouhém koníčku vydělávat velké peníze.

Systému se teď říká TBM neboli Tunnel Boring Machine, ale Musk mu říká Godot, podle slavné Beckettovi hry Čekání ha Godota. Podle vizionáře to odráží, jak moc lidstvo na něco takového čeká.

Miliardář věří, že když se doprava svede do podzemí, může to zlepšit život na povrchu – zrychlí to doprava, odvede pryč nečistoty a volné plochy se budou dát využít na něco užitečnějšího, než jsou silnice. Samozřejmě, že kvůli emisím budou ideálním dopravním prostředkem pro tyto tunely elektromobily; na rozdíl od aut na fosilní paliva žádné zplodiny, které v uzavřeném prostředí tunelů mohou způsobovat komplikace, nijak neškodí. Samozřejmě že tyto elektromobily budou energii získávat z Muskových solárních střech a uchovávat ji v bateriích z Muskovy Gigafactory… Rozsah obnovitelné vize Elona Muska je opravdu obdivuhodný!

Navíc další tyto tunely by se daly využít pro Hyperloop, systém vlaků uzavřených ve vakuovaných tunelech. Americká města, kde chce Musk razit, jsou na to ideální. Na rozdíl od těch evropských nestojí na historických základech, takže jejich ražení nic nezpomalí. V Evropě to tak snadné není: například výstavba milánských tunelů metra se zpozdila o desetiletí, protože se prakticky na každém metru vrtu narazilo na nějaký kostel, hrobku nebo jiný důležitý historický nebo archeologický objev, který bylo nutné nejprve prozkoumat.

Kde se razí?

Boring Company v současné době razí na dvou místech:
Tunel dlouhý 3,2 km v Los Angeles
Dvacetikilometrový tunel v Baltimore

V polovině února dostal Musk povolení začít razit také ve Washingronu DC. Zatím ale není jasné, jak dlouhou ani jak hlubokou záležitost bude Musk razit – objevují se ale spekulace, že by mohlo jít i tunel pro první americkou trasu hyperloopu.

Tunely na Marsu

Musk už také naznačil, že tato technologie by se dala využít také na Marsu, až ho bude lidstvo kolonizovat. „Myslím si, že když budeme opravdu dobří v ražení tunelů, můžeme to využít i na Marsu. Je jasné, že na Marsu bude hodně důležité těžit led a mnoho dalších materiálů. S kvalitní razící technikou můžete na Marsu vytvořit obrovské množství podzemních tunelů určených pro těžbu. A nakonec se budou dát tyto tunely použít i pro vznik podzemních habitatů, kde lidstvo bude moci sídlit bez obav ze smrtící radiace.