EU podpoří obří továrnu na baterie. Stojí za ní bývalý kolega Elona Muska

Když se Elonu Muskovi podařilo vyslat letos v únoru do kosmu revoluční těžkou raketu Falcon Heavy, řekl, že doufá, že tím rozpoutá nové závody o vesmír. To stejné naznačoval, když rozjížděl solární byznys – a zdá se, že se mu jeho sen splnil.

Tomáš Vondra

26. 2. 2018

Evropská investiční banka (EIB) tento týden schválila půjčku na výstavbu a provoz demonstrační továrny ve švédském Västerås. Mají se tam vyrábět lithium-iontové baterie.

Bude se jednat o opravdu velký podnik – půjčka je ve výši 52,5 milionu EUR, v přepočtu se tedy jedná o více jak miliardu korun. Podnik bude podpořen Evropskou komisí prostřednictvím programu InnovFin.

Všechny strany tohoto projektu nyní uzavřou jednání a po podpisu se očekává, že společnost Northvolt v příštích měsících začne výstavbu samotné demonstrační linky. Toto zařízení bude sloužit k prokázání finanční životaschopnosti konceptu a také k tomu, aby Northvolt a jeho klienti mohli zkusit, jak bude výsledný produkt kvalitní. V továrně vyráběné baterie jsou určené pro použití v dopravě, velké stacionární baterie i pro systémy akumulace energie v průmyslu a domácnostech.

Demonstrační místo bude kromě samotné továrny také obsahovat výzkumné zařízení. Celkem bude ve Västerås zaměstnáno mezi 300-400 lidmi. Spuštění této demonstrační továrny je klíčovým krokem k vytvoření velkokapacitní lithium-iontové továrny společnosti Northvolt plánované ve Skellefteå; ta by měla vyrábět baterie o celkové kapacitě až 32 GWh ročně.

Ambroise Fayolle, místopředseda EIB, k ambicioznímu plánu uvedl: „Banka plní jeden ze svých hlavních cílů – tedy podporou tohoto typu výzkumu a vývoje v Evropě. S rostoucím podílem čisté energie na trhu a se stále rostoucí elektrickou mobilitou se stávají baterie stále důležitějším zbožím. Evropa v tom v současné době zaostává; tento vysoce inovativní a strategický projekt si zaslouží evropskou podporu, aby tuto slabinu vyřešil.“

Peter Carlsson, generální ředitel společnosti Northvolt, k záměru dodal: „Evropa se stále rychleji elektrifikuje. Cílem společnosti Northvolt je vybudovat ten nejzelenější akumulátor na Zemi, který umožní přechod k obnovitelné energetice. S podporou Evropské investiční banky a Evropské unie jsme nyní o krok blíž k vytvoření konkurenceschopného evropského výrovce takových baterií."

Místopředseda Evropské komise odpovědný za energetiku Maroš Šefčovič k tomu uvedl: „Baterie jsou strategickou součástí evropské konkurenceschopnosti.“

Za celým projektem stojí bývalý zaměstnanec Muskovy Tesly, Peter Carlson. Musk roku 2014 začal stavět továrnu, které se říká Gigafactory, dokončuje se ve Sparksu v Nevadě. Měla by ročně vyrábět baterie i kapacitě 35 GWh, což v podstatě zdvojnásobí současnou výrobu baterií. Carlson byl u toho – a z Muskových plánů i znalostí se dokázal poučit.

Závod, který plánuje ve Švédsku, a nyní na něj získal i evropskou podporu, by měl být pro Elona Muska a jeho cíli ovládnout trh baterií, minimálně konkurentem. Jak jsme již uvedli, továrna by měla vyrábět ročně baterie, které pojmou 32 GWh energie, bude tedy jen o fous menší než Muskova obří fabrika a jednoznačně se bude jednat o největší evropskou továrnu na li-ion baterie.

Díky evropské podpoře bude moci Carlson tlačit nejen na cenu baterií, ale také na jejich ekologičnost; už nyní oznámil, že chce, aby tento parametr, společně s výkonem, byl u nich tím nejdůležitjějším. Celý plán by měl pomoci také Evropě – ta sice na elektřinu a baterie vsází čím dál víc, ale za USA a asijskými zeměmi v jejich výrobě silně zaostává. Vysoká cena a nedostupnost baterií znemožňují efektivněji rozjet trh elektromobilů, přibližně polovinu ceny vozu tvoří právě cena bateriového systému.

Carlson si ale bude muset pospíšit. Musk je totiž díky úspěchu Falconu Heavy na koni a plánuje výstavbu dalších nejméně pěti velkotováren na baterie, jednu z nich v Evropě. Pro nás, jakožto spotřebitele, je ale soupeření obou vizionářů nesmírně dobrou zprávou, konkurence totiž logicky povede ke snižování cen baterií...

Zdroj: EIB a Futurism.com