Heineken bere 25 % energie z obnovitelných zdrojů. Na zdraví!

Pivovarnický koncern Heineken vládne žabříčku 50 pivovarů, které využívají k produkci populárního nápoje fotovoltaické energie. 17. května o tom promluví zástupce společnosti na pražské konferenci Chytrá energie pro podnikání a města.

Patrik Khudhur

11. 5. 2017

V mainstreamových médiích nebývá zvykem hovořit o udržitelném přístupu pivovarů k energetice. Také proto nás zaujala iniciativa redaktorů webu Solarplaza.com, kteří sestavili a průběžně aktualizují žebříček TOP 50 pivovarů s maximálním využitím fotovoltaické energie.

Kritéria umístění v přehledu jsou přitom prostá: čím vyšší objem generované solární energie v pivovaru, tím vyšší je jeho umístění. Nekorunovaným avšak poměrně jednoznačným králem fotovoltaické energie je koncern Heineken, jehož pivovary figurují hned na 6 z prvních 10 příček přehledu. Právě Jan-Willem Vosmeer, manažer udržitelného rozvoje Heineken, bude hovořit i na Konferenci Chytrá energie pro podnikání a města. Ta proběhne v Praze 17. května a více se dočtete zde.

Registrujte se na Konferenci Chytrá energie pro podnikání a města!



Vůbec nejvýkonnější „solární“ pivovar spadá právě pod křídla Heinekenu a nachází se v italském městečku Massafra. Celkem 13 tisíc solárních panelů rozkládajících se na ploše okolo 51 tisíc m² je v něm připojeno k fotovoltaické elektrárně s instalovaným výkonem 3,3 megawatt a přispívá k roční produkci 4,42 gigawatthodin čisté elektřiny. Toto množství generované solární energie dokáže pokrýt asi 18 % celkových energetických potřeb pivovaru v Massafře. Na druhém a třetím místě jsou pak kalifornské pivovary firem MillerCoors (3,2 megawatt) a Sierra Nevada (2,6 megawatt).







Obrázek: pohled na rakouský pivovar Göss (Zdroj: Heineken)

Bez udržitelných zdrojů energie by to nešlo: prim hraje slunce

Heinekenu v oblasti využívání udržitelné solární energie v procesu výroby piva dominuje. Souhrnný výkon fotovoltaických elektráren v pivovarech Heinekenu z přehledové tabulky výše dosahuje už takřka 10 gigawattů. Globálně má firma rozmístěných na 60 000 solárních panelů a provozuje fotovoltaické elektrárny o souhrnné kapacitě okolo 13 gigawattů.

Z toho musí mít radost nejen ekologičtí aktivisté a všichni, jimž není lhostejný osud planety a stav ovzduší, ale také vedení společnosti, které se zavázalo k zodpovědnějšímu a účinnějšímu využívání energie a do roku 2020 plánuje 40% snížení emisí CO2. Sami představitelé koncernu přitom deklarovali, že takováto výrazná redukce by nebyla možná bez využívání trvale udržitelných zdrojů energie. Řeč přitom není jen o energii sluneční.

Výkladní skříní ekologických aktivit pivovarnického giganta v oblasti energetiky je třeba takové Nizozemsko. Kromě fotovoltaických elektráren zde totiž pivovary koncernu využívají i další oblíbené alternativní udržitelné zdroje energie: bioplyn (Zoeterwoude či ´s-Hertogenbosch), větrné turbíny (opět např. ´s-Hertogenbosch) či vodní energii (Wijlre).

Kromě vlastní produkce čistší elektřiny Heineken kupuje dalších zhruba 21 % elektřiny, která pochází z trvale udržitelných zdrojů. Celkově je tak „zelenou“ energií pokryta už asi čtvrtina souhrnných energetických nároků koncernu.

Zdroj: Heineken, SolarPlaza, vlastní