Nečmouděte jak uhelné elektrárny. Tady je 8 tipů, jak na Nový rok přestat s kouřením

Nečmouděte jak uhelné elektrárny. Tady je 8 tipů, jak na Nový rok přestat s kouřením

01. ledna 2018

Mezi nejčastější novoroční předsevzetí patří začít s odvykáním kouření. Tabákové výrobky přitom nejen škodí lidskému zdraví, ale i životnímu prostředí.

Každý rok se podle odborníků z Národní linky pro odvykání kouření zhruba 40 % kuřáků pokusí přestat kouřit. Úspěšnost odvykání kouření bez odborné pomoci se však pohybuje kolem 4 %. Odborníci z toho důvodu sestavili 8 tipů, které letos mohou v tomto složitém cíli kuřákům pomoci. V České republice je více než 2 miliony kuřáků. Tři čtvrtě z nich by se však rádo své závislosti zbavilo. Při vyhledání odborné pomoci mohou zvýšit úspěšnost svého odvykání více než šestinásobně. Kouření nejenže zatěžuje lidský organizmus, ale samotná produkce tabákových výrobků značně ovlivňuje i zemské klima.

Podle studie Světové zdravotnické organizace z května (již) minulého roku se při výrobě cigaret vypouští chemikálie do půdy a vody a skleníkové plyny do ovzduší. Odpad z tabákových produktů pak má podle zprávy výrazný podíl na celkovém množství odpadu ve světě. Nechme mluvit čísla: Na výrobu 1,5 kartonu padne podle zprávy jeden celý strom, do ovzduší ročně pronikne tolik jedovatých látek, kolik jich vyprodukuje 1,5 milionu vozů, a pokud jde o odpad, odhaduje se, že z tabákových výrobků ročně vzejde na 340 až 680 milionů kilogramů smetí. Více se dočtete v samotné zprávě zde (PDF).

Zanechání kouření tak přináší řadu pozitiv. Nejen pro člověka, ale i pro planetu. Už po jednom dni od poslední cigarety významně klesne riziko infarktu, po třech dnech bez cigaret se zlepší dýchání a vnímání chutí a vůní. Nekouření dále přináší finanční úsporu až 3 000 korun měsíčně, zlepšení kvality chrupu, pleti a vlasů či zbavení se nepříjemného zápachu. Mgr. Lukáš Kohoutek, prezident České koalice proti tabáku, k těmto údajům dodává: „Odvykání pro kuřáka znamená především pozitivní změnu. Napomůže jeho zdravotnímu stavu, fyzické kondici, vzhledu, peněžence, ale také rodinným blízkým, kteří nebudou vystavováni pasivnímu kouři.“

8 tipů, které kuřákům pomohou žít bez cigaret

  • Stanovte si dopředu Váš den D. To je den, od kterého už nebudete kouřit.
  • Vyhoďte všechny cigarety, zapalovače a popelníky z Vašeho domova, automobilu nebo zaměstnání.
  • Naplánujte si náhradní řešení pro situace, při kterých si běžně zapalujete cigaretu.
  • Připravte na své odvykání Vaše blízké, oznamte Vaše rozhodnutí všem členům Vaší rodiny,přátelům i kolegům v práci.
  • Vyberte si jednu osobu z Vašeho okolí, na kterou se budete moci obrátit při náhlé chuti na cigaretu.
  • V prvních dnech nekouření se vyhýbejte pití alkoholu, kávy a dalším podobným spouštěčům, které Vám evokují chuť si zapálit cigaretu.
  • Připomínejte si Vaše osobní důvody, proč chcete přestat kouřit. Posílí to Vaši motivaci.
  • Obraťte se na odborníky z Národní linky pro odvykání kouření, výrazně tím zvýšíte úspěšnost odvykání.

Povědomí o různých možnostech odvykání je pro úspěšné odvykání klíčové. „V období přelomu roku pravidelně narůstá počet pokusů o odvykání kouření. Bohužel většina bývá neúspěšných. Celkem 3 z 5 kuřáků se k cigaretám navrací ještě do konce ledna. Důvodem neúspěchu bývá nepřipravenost. Úspěšnost narůstá, jakmile jsou kuřáci o procesu odvykání informovaní, jsou připravení na rizikové situace a spouštěče a mají-li podporu svého okolí. Zásadní roli hraje také pomoc odborníků,“ popisuje adiktolog Mgr. Adam Kulhánek z Národní linky pro odvykání kouření.

S čím je třeba při odvykání počítat

Odvykání se může u jednotlivých kuřáků lišit, a to včetně intenzity abstinenčních příznaků. Mezi ně patří chuť si zakouřit, nervozita, podrážděnost nebo nespavost. Ačkoliv se abstinenční příznaky mohou u odvykajících kuřáků objevovat i několik týdnů po poslední cigaretě, vždy existuje řešení, jak je mírnit. Odborníci z Národní linky pro odvykání kouření mohou kuřáky provázet po celou dobu odvykání a řešit s nimi veškeré překážky na cestě za nekouřením. Stačí zavolat na bezplatnou linku 800 350 000.

Zdroj: bezcigaret.cz, WHO.int