Tahle nová pneumatika je nepíchnutelná. Nepotřebuje vzduch a sama se opraví

Tahle nová pneumatika je nepíchnutelná. Nepotřebuje vzduch a sama se opraví

26. prosince 2017

Představte si, že pneumatikářské firmy samy vyvíjejí pneumatiky, které nepůjde propíchnout. Proč si takhle podřezávají větev sami pod sebou? Protože to vyžaduje budoucnost.

Největší světoví hráči na poli pneumatik vyvíjejí výrobky, které zcela zruší jakékoli defekty. Podle jejich vynálezů už by nikdy žádné auto nemělo stát na silnici s píchlým kolem. Jejich nové návrhy pneumatik nepoužívají totiž vzduch, a tak ani není co píchnout. Samozřejmě, že prapůvodcem všeho je kosmický výzkum. Pojďme se na pár takových nápadů podívat. Začneme tím nejnovějším a opravdu určeným pro vesmír.

Vzhůru na Mars

NASA ve spolupráci s firmou Goodyear vyvíjí už spoustu let pneumatiky pro lunární vozidla. Všechny jsou založeny na principu jakýchsi pružin, které jsou společně spleteny v jakousi pneumatiku. Ta pruží a přitom se nemůže propíchnout. Ovšem dosud byl problém s tím, že materiál, ze kterého byly pružiny vyrobeny, podléhal deformaci. Takže po čase se pružiny vytahaly a zničily se.


Vývoj ale přinesl nový materiál – je to paměťová slitina mědi a titanu. Svůj původní tvar si pamatuje, takže molekulární mřížky se sice zdeformují, ale následně se zase vrátí do svého původního tvaru. To by znamenalo, že vozítko na Mars by mělo opravdu nezničitelné pneumatiky.

Podívejte se na video, kde s takovou pneumatikou jede Jeep Wrangler. Samozřejmě, že na silnici to určeno není, ale jednou… Kdo ví.

Vytiskněte si pneumatiku

Další koncept je od Michelinu. Jde o pneumatiku, která je vlastně s ráfkem kola jeden pevný celek. Je to kompletně vytištěné kolo na 3D tiskárně a pevnost a zároveň pružnost zaručuje jakýsi plástvovitý vzor. Nejlepší na celém kole je to, že když budete potřebovat zimní pneumatiky, tak si je prostě necháte na tiskárně natisknout a v létě si zase na ta samá kola natisknete letní vzorek.


Materiál je samozřejmě ekologický a zcela recyklovatelný. Michelin předpovídá, že tahle technologie by se mohla rozšířit za 10 až dvacet let.

Prapůvodce

A ještě si připomeneme další michelinský výrobek. Jmenuje se Tweel a Michelin ho představil už v roce 2005. Tahle pneumatika, která ani nemá bočnice, je vlastně založena na jakýchsi gumových paprscích, které nesou běhoun.

Tyto paprsky pruží a deformují se, ale drží běhoun na svém místě. Pneumatika zaujala tak moc, že Michelin ji už dokonce i vyrábí. Používá se například na pracovních strojích, jako jsou malé bobcaty, kde nahrazují jejich pekelně tvrdé plné pneumatiky.

Zdroj: Michelin, NASA