Toyota chce využívat kravské pšouky k pohonu automobilů

Toyota chce využívat kravské pšouky k pohonu automobilů

25. prosince 2017

Metan pocházející z kravských pšoukání se může zdát jako vtipné téma k osmému pivu. A kritika těch, kdo tento zapáchající problém řeší, se dá vyšperkovat spoustou ironie a sarkasmu o problémech těch, kteří „řeší kravské prdy.“

Problém nicméně není v samotných „kravských prdech“, ale v jejich množství. Dobytek tu sice opravdu byl s člověkem vždy, ale nikdy ne v takovém množství: v roce 2015 tvořil metan produkovaný dobytkem celých 16 procent všech skleníkových plynů, za něž je lidstvo zodpovědné. Navíc kvalifikované odhady říkají, že vliv metanu na oteplování planety je 28x větší, než vliv stejného množství oxidu uhličitého.

Metan je zkrátka zlo – ale o to lákavější je myšlenka, že bychom toto zlo mohli využít pro dobro. A společnost Toyota už má plán, jak to udělat – v Kalifornii by ráda postavila elektrárnu, která bude vyrábět energii z metanu, který „vyprodukují“ místní krávy. Továrna by měla začít fungovat už v první polovině roku 2020, je tedy k dispozici celá řada detailů, které naznačují, že nejde o sen.

Toyota o tomto záměru informovala letos na podzim na Los Angeles Auto Show. Podle prohlášení, které tam zaznělo, by se mělo jednat o „první stoprocentně obnovitelnou elektrárnu“. Bude stát v kalifornském městě Port of Long Beach.

Metan obsahuje velké množství energie, takže i tato elektrárna bude mít velký výkon – elektřina z ní by měla stačit na zásobování 2350 domů a 1500 elektromobilů denně. Současně bude jednou z největších zásobáren vodíkového paliva pro automobily.

Proč to všechno?

Jakožto výrobce aut si Toyota velice dobře uvědomuje, že svět se mění a také volání po této změně. „Enviromentálně zodpovědní motoristé požadují novější, čistější formy dopravy,“ uvedla na svých webových stránkách. Dokonce by ráda do roku 2040 úplně ukončila výrobu klasických automobilů se spalovacími motory, do roku 2030 by Toyota ráda snížila emise všech vozů, které vyrábí, o 90 procent.

„Nová elektrárna Tri-Gen je velkým krokem pro udržitelnou mobilitu a také je to klíčové pro naše splnění závazku dosáhnout do roku 2050 nulových emisí CO2,“ dodal Doug Murtha, viceprezident strategického plánování Toyoty pro Severní Ameriku. V polovině prosince Toyota navíc oznámila, že ve spolupráci s Panasonicem plánuje vývoj baterií do elektromobilů. Panasonic, který už pro Toyotu vyrábí baterie do hybridních vozů, by tak upevnil své vůdčí postavení v oblasti lithium-iontových baterií.

Panasonic je hlavním dodavatelem baterií pro amerického výrobce luxusních automobilů Tesla a pokrývá 29 procent trhu s bateriemi do hybridních vozů a elektromobilů. Toyota plánuje začít s prodejem čistých elektromobilů po roce 2020, uvedla agentura Reuters.

Analytička společnosti Credit Suisse Mika Nišimuraová uvedla, že taková partnerství umožňují výrobcům baterií dělit se o náklady na výzkum a vývoj. Panasonic v bateriích spatřuje klíč ke zdvojnásobení svých příjmů z automobilového průmyslu do roku 2022 na 2,5 bilionu jenů (482 miliard Kč) ročně.

Elektromobily se podle většiny analytických společností stanou zásadním dopravním prostředkem druhé poloviny jednadvacátého století – již nyní se totiž k zákazu spalovacích motorů zavázaly země jako Francie, Indie nebo Velká Británie.