Pavel Cyrani (ČEZ): Jsme jedna z prvních firem, která začala řešit v Česku elektromobilitu

Pavel Cyrani (ČEZ): Jsme jedna z prvních firem, která začala řešit v Česku elektromobilitu

16. listopadu 2017

Energetický gigant přemýšlí zeleně, buduje dobíjecí stanice pro elektromobily, podporuje prodej solárních panelů. Aktuálně také řeší možnosti, jak elektřinu ukládat.

Pokračování tohoto rozhovoru s Pavel Cyranim, členem představenstva a ředitelem divize obchod a strategie Skupiny ČEZ. V první části jsme rozebrali postoj ČEZu k investicím a startupům. Nyní se vrátíme k obnovitelným zdrojům.

Pojďme zpět k obnovitelným zdrojům. Nové větší projekty obnovitelných zdrojů u nás nevznikají a sám ČEZ investuje do nových větrných parků za hranicemi. Jak hodnotíte dnešní stav naší obnovitelné energetiky?

Pravdou je, že se v Česku přerušila výstavba větších projektů obnovitelných zdrojů. Je to hlavně v důsledku zastavení možnosti získat na nové projekty podporu. Na druhou stranu Česká republika má cíle do roku 2020 splněny. Takže teď máme prostor se zamyslet, jakým způsobem chceme dál u nás obnovitelné zdroje rozvíjet. Nezadržitelně se však blíží nové období se závazky k roku 2030. Máme tedy nejvyšší čas začít debatovat o tom, jak by měl vypadat rámec pro nové projekty například větrných elektráren po roce 2020. Na toto období se musí připravit nejen legislativa, ale také firmy. Budeme pak moci pokročit v rozvoji obnovitelných zdrojů. Technologie jde naštěstí kupředu natolik, že se obnovitelné zdroje stávají nákladově konkurenceschopnými s tradičními zdroji.

Může Česko najít inspiraci pro nastartování dalšího rozvoje obnovitelných zdrojů za hranicemi?

Princip aukcí, které běží v Německu, vede k soutěži a stlačuje ceny a dělá obnovitelnou energetiku dostupnější pro zákazníky. Podobný systém může zvážit také Česká republika. U nás je to však komplikovanější. Jsme malá země a pro dobře funkční aukční systém je třeba hodně příležitostí, kde lze projekty stavět. Pouze pak dochází k vzájemné konkurenci, která tlačí ceny dolů.

Vláda nedávno schválila akční plán pro rozvoj elektromobility. Co pro ČEZ znamená očekávaný nástup vozů s elektrickým pohonem?

ČEZ je jedna z prvních firem, která v Česku začala elektromobilitu řešit. Již před rokem 2010 jsme přišli s myšlenkou Futuremotion, která byla vlastně předobrazem dnešní moderní energetiky. Dnes provozujeme v Česku největší síť dobíjecích stanic. Dnes jich máme přes 80 a v roce 2018 chceme uvést do provozu dalších zhruba 40 dobíječek. Dobrou zprávou pro budování nabíjecí infrastruktury je, že jsou k dispozici evropské peníze a plánují se další fondy právě v rámci vládního plánu pro elektromobilitu.

Vedle budování nabíjecích stanic se soustředíme na vývoj konkrétních aplikací. V Třinci jsme pomohli s přechodem veřejné dopravy na elektrobusy. Obrací se na nás i velké firmy, které chtějí snížit svou uhlíkovou stopu na nulu a rády by svůj vozový park převedly na elektromobily. Poptávají u nás řešení, které by kombinovalo dodávky elektromobilů s chytrým dobíjením. Tedy systémem, který by řídil kdy a kde se mají vozy dobíjet. Zde jsme již ve fázi komerčního řešení, které mohou zákaznici získat.

Chystáte také řešení v oblasti pro domácnosti?

V minulosti mělo řešení pro domácnosti podobu pouze solárních panelů na střeše, dnes jde o kombinaci s akumulací, díky které umí dům fungovat nezávisle na distribuční síti. Dalším krokem bude solární baterie a domácí dobíječka pro elektromobil. Pak jsme v situaci, kdy se vlastní energie domácnosti, kterou má zdarma, neomezuje jen na potřeby domu, ale rozšiřuje se i o dopravu.

Vozy s bateriemi současně představují příležitost jako součást řešení akumulace energie a vykrývání výroby z obnovitelných zdrojů. Pracuje ČEZ na podobném řešení?

ČEZ chce jít určitě cestou efektivního využití ukládání energie. Může jít o větší stacionární baterie nebo právě využití baterií v elektromobilech. Zatím je u nás počet elektromobilů poměrně malý, ale s jejich očekávaným rozvojem přijdou také řešení v této oblasti.

Aktuálně pracujeme například na možnosti nakládání s bateriemi poté, co skončí v elektrovoze. Takové řešení umí odstranit jednu z překážek rozvoje elektromobility, tedy nejasnou hodnotu baterie po době leasingu. Pokud bychom vzali baterie z aut po třech letech a následně je použili v rámci většího stacionárního úložiště energie, můžeme je právě využít pro vykrývání přebytků nebo nedostatků v energetické soustavě a zálohování obnovitelných zdrojů. Právě zde vidíme naši roli v rozvoji elektromobility. Uzavřeli jsme proto partnerství se Škoda Auto a jsme jedním ze signatářů Memoranda o elektromobilovém průmyslu. Dalším řešením, na kterém pracujeme, je například optimalizace dobíjení elektrobusů tak, aby využily co nejlevnějšího proudu ze sítě.

Postupně jsme prošli různá témata zapojení ČEZ v oblasti inovací a moderních řešení v energetice. Konkurenční výhodu znamenají dobře připravení absolventi škol. Co dělá ČEZ pro získávání nových sil do svých týmů?

Je jasné, že v sektoru inovací jsou nejdůležitější mozky, tedy lidé, kteří vymyslí potřebné řešení. Dnes máme v sektoru energetických služeb přes 3100 lidí: inženýrů, techniků, projektantů nebo obchodníků. Polovina je v Česku, polovina v Německu. Zájemcům o práci chceme ukázat, že o ně stojíme. Skupina ČEZ je jedním z největších zaměstnavatelů v Česku a v rámci generační obměny nabíráme každý rok stovky lidí, řadu z nich i do oblastí nové energetiky. Snažíme se podporovat zájem o fyziku a energetiku již od mala. Bereme to opravdu velice vážně. Pro žáky základních a středních škol jsme začali pořádat soutěž, do které posílají videa s fyzikálními pokusy. Zájem je veliký. Máme už teď téměř 900 videí. Pro vysokoškoláky zas děláme ČEZ Inovační maraton, kdy během 24 hodin mají za úkol vymyslet zajímavý produkt nebo službu. Letos je tématem Smart City. Ty nejlepší z nápadů pak můžeme uvést na trh.

V rámci podobných akcí chceme, aby studenti poznali, že energetika je barevná a kouzelná. Současně chceme poznat je, abychom jim mohli nabídnout odpovídající místo. Naší snahou vždy bude, aby ti nejlepší šli k nám a ČEZ byl nejatraktivnějším zaměstnavatelem.